Externe schijf 'verdwijnt' tijdens slaapstand

Sinds de upgrade naar High Sierra (vanaf Yosemite) heb ik een irritant verschijnsel. Ik heb twee externe harde schijven, gekoppeld via USB.
Ze worden met een externe adapter gevoed, dus niet uit de USB poort.
Wanneer mijn Imac in slaap gaat, ziet de mac de schijven blijkbaar (even?) niet meer, want wanneer hij uit slaap komt, staan er een hele rits meldingen dat schijven niet correct verwijderd zijn (het zijn 2 fysieke schijven, met elk 2 partities, dus minimaal 4 meldingen, soms staan ze er een paar keer in). Ik kan ze echter gewoon benaderen, dus ofwel het is een valse melding, ofwel worden ze vanzelf weer gemount na het uit slaapstand komen.
Het lijkt geen probleem, maar ik ben bang dat veelvuldig ongecontroleerd loskoppelen van de schijven op een gegeven moment tot fouten kan gaan leiden.
Ik heb al op diverse fora gezocht, maar blijkbaar heb ik een zeldzaam probleem te pakken, want ik ben dit exacte verschijnsel nog niet tegen gekomen.

Iemand een idee hoe dit op te lossen?

Groet

Peter.

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    Heb je het volgende ook al gecontroleerd?
    Systeemvoorkeuren ▸ Energiestand ▸ Plaats harde schijven in sluimerstand indien mogelijk uitschakelen.
  • Ja, dat hielp niet. Wel bleven de schijven nu aan, en werden ze heel warm (logisch, ze bleven draaien). Heb het vinkje maar weer aangezet.
  • KorKor
    November 2017 aangepast
    Ik had dat sinds Sierra ook dat ik die foutmelding kreeg dat mijn USB flash drive niet correct verwijderd was na het ontwaken. Die USB flash drive zit bij mij permanent in de USB-poort, 128 GB intern is echt te weinig. Leve de oude MacBooks met genoeg poorten. ;-)

    Ik gebruik een utility om ervoor te zorgen dat die drive goed unmount wordt bij de slaapstand en weer gemount worden bij het ontwaken. Dat is Jettison, je kunt het eerst een paar weken proberen of het werkt, daarna kost het net geen € 5:
    https://www.stclairsoft.com/Jettison/
  • Bedankt voor de tip Kor, ik ga het eens proberen
  • Helaas, dat hielp niet, krijg nog steeds de onderstaande meldingen nadat de Imac uit slaapstand komt:

  • Ik neem aan dat je in de Preferences van Jettison aangevinkt heb"Eject external disks before system sleep"? Gaat het wel goed als je in Jettison kiest voor "Eject and sleep now" voor je de computer laat slapen?
  • Ja:


    Ik heb het geprobeerd. maakt geen verschil. Punt is dat het verschijnsel soms pas op lijkt te treden als de computer een tijdje in slaap is. Zet ik hem in slaap, en maak hem binnen een minuut weer wakker, dan gaat het wel goed.
  • Wat als je de stroom van die schijven afhaalt en pas weer aanzet als de Mac is opgestart?
  • Ik heb hetzelfde probleem, maar het is plots begonnen na een update van Sierra.
    Ik had gehoopt dat het met High Sierra zou opgelost zijn, maar niet dus.
    In Systeemvoorkeuren - Energiestand" zijn alle vinkjes verwijderd.
    Ik heb wel "Sluimerstand computer" op "nooit" gezet. Had ergens gelezen dat dit de oplossing zou zijn. Maar het helpt ook niet.
  • November 2017 aangepast
    Ik begin ook te vermoeden dat het niet met de sluimerstand te maken heeft. Ik heb vanavond de tijd voordat de computer in slaap gaat verlengd naar 1 uur, zodat ik beter de volgorde van gebeurtenissen kan zien. Misschien dat het gebeurt na een periode van inactivitieit, maar voordat de boel in slaap gaat.
    Overigens meende ik dat het met beide schijven gebeurt, maar de afgelopen dagen heb ik het alleen bij 1 van de 2 schijven gezien.
  • Heb hier ook sinds update het zelfde probleem bij de USB schijf. Ook het uit vinken van de energiescans bied geen oplossing. Gelukkig nog een tweede schijf via tunderbolt aangesloten en daar heb ik het probleem niet mee.
Log In of Registreer om te reageren.