Ervaring met combinatie: Fritzbox -> Time Capsule (dubbele NAT issue...)

Ik heb PLEX mediaserver staan op min Mac Mini. Voorheen had ik er geen problemen mee, maar sinds een tijd kan ik Plex niet op afstand benaderen (alleen nog thuis, via mijn thuisnetwerk). Ik ben erin gedoken, en nu blijkt dat er een dubbele NAT is ontstaan. Ik vermoed dat dit komt door de combi die ik thuis gebruik. Ik heb een modem/router van xs4all (Fritzbox) en een Time Capsule. Mijn Fritzbox is bedraad verbonden met mijn time capsule en al mijn Apple devices zijn verbonden met mijn Time Capsule.

Nader onderzoek leert verder dat 'Back to my Mac' ook niet meer werkt en de app 'Screens' ook niet. Dit moet allemaal met hetzelfde 'NAT' probleem te maken hebben.

Heeft iemand dezelfde ervaring en mogelijk een oplossing?

Reacties

  • Kijk even hier
    Optie 2: https://en.avm.de/service/fritzbox/fritzbox-7390/knowledge-base/publication/show/106_Setting-up-the-FRITZ-Box-for-use-with-another-router/
    Optie 1: https://www.apple.com/nl/airport-time-capsule/specs/

    Optie 1: (de beste optie)
    Sluit de Timecapsule aan de (WAN) poort (de onderste) en de Fritz box op een van de LAN poorten.
    De Fritz box WAN aansluiting sluit je aan op een LAN poort van de Time Capsule en de LAN uitgangenvan de Fritz box bedienen je aangesloten hardware. Zet de wifi van Fritz uit want dat geeft gedoe ...

    Optie 2: de Fritz box moet in "bridge mode" komen te staan, maar dan moet de Timecapsule je netwerk met het aantal gewenste vaste verbindigen kunnen bedienen.

    JanV


  • Jan,

    Mijn Fritz gaat naar de WAN op mijn Time Capsule. Vervolgens gaat er kabel vanuit de LAN naar een ethernet HUB die vervolgens naar alle vaste aansluitingen gaat (Mac Mini, Apple TV).

    Time Capsule staat in bridge modus.
  • Haal Fritz er tussen uit. Zet de TC weer in de fabriekstinstellingen en hang de hub aan de TC.
  • KorKor
    October 2017 aangepast
    Als je telefonie via Voip hebt, dan werkt dat niet meer als je de Fritz ertussenuit gooit.

    Ik zou de Fritzbox als router laten en de Time Capsule in brug modus.
    https://www.onemorething.nl/community/topic/fritzbox-en-apple-netwerk/

    Verder moeten de benodigde poorten open zijn, om je plex server te kunnen benaderen.

  • "Verder moeten de benodigde poorten open zijn, om je plex server te kunnen benaderen."

    Ik dnekl dat daar het probleem zit. Het is onduidelijk hoe je deze poort kunt openzetten op de Fritzbox. Ik heb UnPn aangezet op mijn Fritzbox.
  • 1?: onder welke condities heeft het ooit wel goed gewerkt? (andere provider/moden)
    2?: heeft het ooit wel goed gewerkt met xs4all?
    3?: welk pakket heb je bij xs4all aangeschaft?
    4?: welke type Fritz Box is er geleverd?
    5?: als de FritzBox normaal is aangesloten (niet in bridge mode) en je sluit je MAC devices aan op de LAN poorten, werken deze dan? (1-Mac mini met PLEX media server - 2-AppleTV)
  • 1: Zelfde provider, zelfde modem/router, zelfde TC
    2: ja, dat is ook het vreemde.
    3: Glasvezel basis
    4: Volgens mij de 7490
    5: Ja, en binnenhuis (op lokale netwerk) werkt alles ook (PLEX, Homesharing, mijn Apple devices verschijnen in finder). Alleen op afstand werkt het niet. Mijn vrienden zien mijn PLEX server niet en ook ik zie mijn server niet op mijn iPad/iPhone als ik op een ander netwerk/4G zit niet.

    Dit heeft tot een paar maanden geleden gewoon gewerkt. Het is er ineens mee opgehouden. Het enige dat tussendoor misschien is gebeurd is een firmware update van de TC of de Fritz.
  • Ik denk dat ik eens probeer de TC terug te zetten naar fabrieksinstellingen. Kijken wat er dan gebeurd.....

    Het liefste zou ik mijn TC als router gebruiken, maar dit is helaas niet mogelijk met Voip.
  • Het zou moeten werken als je de TC LAN verbindt met de Fritz LAN;
    anders TC in bridge en dan TC-WAN op Fritz-LAN. Als UPnP aan staat in de non-bridge Fritz, hoef je daar geen poorten open te zetten. De media server pusht op basis daarvan de door de software gewenste poorten open. Controleer in ieder geval of na de update van Fritz de UPnP nog aan staat. Ik zal ff kijken in de 7490 of je de mac-adressen van je devices kan reserveren in een tabel.
  • Wanneer Fritz is ge-update komt hij terug in de fabrieks instellingen (pag 44 handleiding)
    Als je een backup gemaakt hebt van de configuratie kan je die terugzetten.
    Wanneer PLEX toch om een poort vraagt, moet je het ip adres van de machine waarop PLEX draait,'forwarden" met het ip adres van de machine en gewenst poortnummer (pag 86). Wanneer je geen handleiding hebt staat deze hier. Laat maar weten wat het wordt. Grt JanV
  • tnx, Jan. ik ga klussen en kom er op terug
Log In of Registreer om te reageren.