Kan ik mijn Mac terugzetten van High Sierra naar OS X bij aankoop (Sierra)?

October 2017 aangepast in macOS 10.13 High Sierra
Hallo,
ik ben Ruben en sinds kort heb ik mijn Imac "geüpgraded"naar High Sierra (laatste nieuwe versie) en ik ondervind heel wat problemen. Soms kan ik na het opstarten van de computer geen enkele app goed openen of ze freezen. Spotify, Mail, Agenda...alles raakt vast. Waardoor ik de computer soms meermaals moet heropstarten vooraleer ik weer aan de slag kan, wat dus zeer vervelend kan zijn. Ik vroeg me af of ik de software van bij aankoop van de computer niet gewoon kan herinstalleren? Want met OSX Sierra heb ik nooit zo een problemen ondervonden. Kan iemand mij hierbij helpen?
Alvast bedankt!

Reacties

  • De eerste aantal dagen is "High Sierra" op de achtergrond veel aan het omzetten, hier had ik ook een paar dagen last van en uiteindelijk werkt alles weer goed.
    je moet alleen geduld hebben.
    Bij zo een update doe ik niet altijd al mijn devices maar stuk voor stuk, ik kijk dan dat het goed werkt en dan doe ik de volgende, wel lastig als je maar 1 mac heb.
  • WesleyWesley    Beheerder
    Ik zou sowieso even deze week afwachten, waarschijnlijk komt high sierra 13.1 uit. Dat zal een hoop schelen, anders kun je dit toepassen: https://www.appletips.nl/oorspronkelijke-softwareversie-mac-installeren/
  • Bedankt voor jullie snelle hulp!
    MichelF: ik heb ook nog een macbook pro en die heb ik nog op Sierra laten staan en ga dit voorlopig ook zo laten. Ik had ook het idee om het eerst eens te bekijken p een van de twee voor ik het op beide toestellen zet ;)

    Wesley: bedankt voor die link! Ik zal inderdaad nog even afwachten tot na die update dan. Misschien dat alles zichzelf wel oplost. Ik heb ondertussen macOS al eens laten herinstalleren en voorlopig heb ik geen problemen meer gehad...Misschien dat het zo ook al gefixed is. Maar Wesley, als ik nu mijn Imac toch terug naar Sierra zou zetten, dan zal de computer toch nog werken he? Want bijvoorbeeld op de Iphone kan je niet meer van IOS 11 naar IOS 10 gaan omdat apple dit niet meer wil ondersteunen kwestie van veiligheidsgaranties enzo. Ik wil gewoon zeker mijn Imac niet om zeep helpen want hij was duur genoeg!
  • KorKor
    October 2017 aangepast
    Bij een Mac kun je wel terug naar een eerdere versie, alleen moet dit wel dmv. een zg. schone installatie. Maw. je begint helemaal op nul. Als je nog een Time Machine backup hebt, die met de oude versie van macOS gemaakt is dan kan die nog wel teruggezet worden.

    https://www.imore.com/how-downgrade-macos
  • Dag Kor,
    wel raar want in het artikel genoemd door Wesley (zie bovenaan) staat uitdrukkelijk dat er GEEN gegevens verwijdert worden en dat je dus niet per se een clean install moet doen. Ik vermoed nu zelf ook wel dat je niet per se alles moet verwijderen van je schijf aangezien ik gisteren mac os ook opnieuw heb geïnstalleerd (High Sierra) zonder gegevensverlies. Als ik nu terug naar Sierra zou willen gaan, dan is dit proces eigenlijk toch identiek met de uitzondering dat High Sierra niet opnieuw geïnstalleerd wordt, maar Sierra?
  • *Update

    Kor;
    in dit artikel staat uitdrukkelijk uitgelegd, door apple zelf, dat je kan kiezen of je je schijf formatteert: https://support.apple.com/en-us/HT204904
    Je kan dus teruggaan zonder gegevens te wissen.
  • Nee, je kunt NIET terug van High Sierra naar Sierra zonder de boel te wissen. Het installatie programma van Sierra weet niet welke systeem bestanden van High Sierra vervangen moeten worden om een en ander goed te installeren! Het Sierra installatie programma kan alleen overweg met Sierra en zijn voorgangers. Hierdoor kun je alleen een schone installatie doen als je terug wil.
  • Dus toch best alles back-up'en en dan gewoon een clean install doen? Wel raar dat apple dat er dan niet bij zegt he?
  • KorKor
    October 2017 aangepast
    Hopelijk zorgt de vanavond uitgebrachte nieuwe versie 10.13.1 ervoor dat je Mac beter draait.

    De Nederlandse versie van het door jou genoemde artikel vind je hier:
    https://support.apple.com/nl-nl/HT204904

    Daarin staat:

    De opstartschijf wissen, indien nodig

    Bepaal of u uw opstartschijf moet wissen (formatteren) voordat u macOS installeert. In de volgende omstandigheden moet u de opstartschijf wissen. Als deze omstandigheden niet op u van toepassing zijn, gaat u verder naar de volgende sectie om te beginnen met het installeren van macOS.

    U verkoopt de Mac of geeft deze weg, dus u wist alles wat aan u, uw gegevens of uw Apple ID is gekoppeld.
    U probeert een probleem op te lossen dat Schijfhulpprogramma niet kan repareren.
    Het macOS-installatieprogramma meldt dat het niet kan installeren op uw computer of volume. Het meldt bijvoorbeeld dat uw opstartschijf niet goed is geformatteerd, geen GUID-partitie-indeling gebruikt, al een nieuwere versie van het besturingssysteem bevat of niet kan worden gebruikt om uw computer op te starten.

    Als je met back-uppen bedoeld dat je je documenten op bijvoorbeeld een USB-stick zet, ja.

    Voor Time Machine geldt :

    Belangrijk: Als u teruggaat naar een eerdere versie van macOS, worden alle wijzigingen gewist die u na de installatie van de nieuwe versie van macOS in de bestanden op uw Mac hebt aangebracht. Om nieuwe of gewijzigde bestanden te bewaren, kopieert u deze naar een andere schijf of maakt u een reservekopie voordat u deze instructies uitvoert.

    https://support.apple.com/kb/PH25593?locale=nl_NL
  • Bedankt Kor! Heel behulpzame informatie! Ik hoop dat de update het probleem verhelpt want daarstraks deed ie het weer...Mac os opnieuw installeren was dus maar een tijdelijke oplossing. Bedankt voor je hulp!
Log In of Registreer om te reageren.