MacPro sluit soms erg traag of niet af.

Beste Mensen,
Ik heb een MacPro (nieuwste model) en merk dat de deze na het op een normale manier afsluiten soms er heel erg lang over doet. Ik zie dan het radertje op het donkere scherm draaien, maar de computer sluit dan niet af. Gisteren heb ik na 20 minuten de computer geforceerd (via de knop ingedrukt houden) afgesloten. Wat is hier aan de hand? Is er een programma dat op de achtergrond nog aan het werken is?
Als ik de computer weer opstart krijg wel de melding dat de deze plotseling afgesloten is, maar werk dan verder normaal.

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    Dat probleem wordt meestal veroorzaakt door residente software van derden. macOS (of OS X) slaagt er niet in om die residente processen af te sluiten. Virusscanners kunnen dat probleem veroorzaken. Maar ook (verouderde) Microsoft Office processen.
  • Dank je voor je reactie Timosha. Het klopt dat ik een virusscanner aan heb staan, maar het vertraagd afsluiten gebeurd zeer onregelmatig. De andere software is zeer up-to-date.
    Ik heb ooit gelezen dat Apple de tijdelijke bestanden zelf verwijderd. Zou dat het geval kunnen zijn dat hij dat bij het afsluiten doet? Is dat een regelmatig of een onregelmatig proces?
  • timoshatimosha    Moderator
    Om een virusscanner (min of meer) te laten werken heeft die root rechten nodig. Die rechten heb je het programma gegeven tijdens de installatie. Die dingen worden meestal met een pkg installer geïnstalleerd zodat ze zich kunnen ingraven in het systeem.

    macOS (en OS X) kan niet altijd processen stoppen die met root rechten draaien. Een andere lastigaard is het auto update proces van Microsoft Office. Die draait, om wat voor reden ook met root rechten, en laat zich soms moeilijk afsluiten.

  • Dat zou heel goed kunnen Timosha en ik heb meteen de automatische update op handmatig gezet al moet ik zeggen dat een update van 20 minuten wel heel erg lang is.
Log In of Registreer om te reageren.