Hoe gaat het nieuwe APFS om met externe HD.

Ben een redelijke leek op Apple gebied en dus stel ik wellicht erg domme vragen. Op voorhand hiervoor mijn excuses.

Na dit artikel te hebben gelezen ben ik er nog steeds niet aan uit hoe het nieuwe APFS nu precies omgaat met een externe HD.

Ik draai nu nog op Sierra (dus niks omgezet naar High). Ik gebruik voor opslag een externe Seagate HD van 1TB opgedeeld in 3 partities. Dit is dus geen SSD.

1. Opstart_schijf (boot disk met OS X Sierra 10.12.6 (16G29))
2. Backup_schijf (Time Machine)
3. Data_schijf

Deze HD is voor alle drie de partities geformatteerd in het huidige HFS+ met journaling.

Ik ga er vanuit dat ik, voor ik High Sierra download en installeer, een nieuwe Time Machine backup maak op die externe HD. (toch?) Dit is dan nog steeds in het oude bestandsindeling format HFS+.

Vervolgens Downloaden en installeren van High S. Waarbij tijdens de installatie het bestandsysyteem automatisch wordt geconverteerd naar het nieuwe APFS.

Moet ik nu ook mijn externe HD overzetten naar APFS?
Zo ja ben ik dan niet mijn gegevens kwijt die hier op staan?
Hoe zit het met de reeds bestaande partities, raak ik die kwijt/moet ik die opnieuw aanmaken?
Als ik mijn externe HD niet overzet naar APFS kan ik dan nog steeds data wegschrijven naar en inlezen vanaf externe HD?

Best een heleboel vragen realiseer ik mij. Ik hoop echter dat hiermee ook gelijksoortige vragen van andere appeltips gebruikers / members mee beantwoord worden.


MacBook Pro (Retina, 15-inch, Late 2013) met een 512GB SSD

Ik dank jullie voor alle bijdragen in deze draad.

John.

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    Die externe HDD blijft geformatteerd in HFS+ tot dat je ze zelf converteert naar APFS. Je moet die externe HD niet omzetten naar APFS. macOS 10.13 High Sierra blijft HFS+ ondersteunen.

    HFS+ is tot nader order zelfs de beste keuze voor (externe) HDD.
  • Dat is super. Dankjewel voor de snelle respons. Ben ik blij mee.
  • Ik heb per ongeluk een externe HDD proberen te formatteren met APFS. Resultaat: HDD niet meer benaderbaar en te gebruiken. Heeft me een uur aan de telefoon gekost met Apple Service Center.
    De reden is, dat op dit moment alléén SSD wordt ondersteund door APFS. Misschien dat bij latere updates dit wordt uitgebreid.
    Dus laat de externe schijf maar gewoon in HFS+.
Log In of Registreer om te reageren.