Kan je als je voor een iMac software koopt deze op een dvd branden?

December 2013 aangepast in OS X 10.11 of eerder
Hoi iedereen,
Ik ben een nieuwe iMac gebruiker die na jarenlang met een PC werkt en dit ook op mijn werk.
Maar uiteindelijk eens een iMac heb gekocht.
Ik vind het raar dat ik niet zoals bij een pc geen dvd's met software voor mijn mac vind!
Als ik het goed begrijp en ik als voorbeeld "Final Cut Pro X" koop via het internet ik niet het programma op een dvd krijg en ook geen handleiding.
Dus betaal ik evenveel geld als voor een programma voor Windows maar moet zelf alles nog op een veilige manier bewaren.
kan ik deze programma's op een DVD branden voor het geval mijn harde schijf stuk gaat?
en hoe dikwijls mag ik deze gekochte software downloaden?

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    December 2013 aangepast
    @Cyberkid

    Software die je in de Mac App Store koopt kan je steeds opnieuw downloaden als dat nodig mocht zijn. Dus, Apple bewaart de software voor jou op een veilige plaats, namelijk op hun servers. En updates worden automatisch aangeboden door de Mac App Store.

    Trouwens, dat is met Windows 8 en 8.1 niet anders. Met die versies van Windows koop je ook software in een app store en geen fysieke CD/DVD.

    Voor het geval dat de HDD ooit eens stuk zou gaan maak je beter automatisch of regelmatig Time Machine backups op een externe of netwerk HDD.


  • bedankt voor jullie hulp!
    nog een vraagje
    als ik de demo versie van final cut pro x installeerde dan was dit een soort gecomprimeerd bestand toen ik dit geïnstalleerd had wou ik deze folder wegwerpen maar dan kreeg ik de melding dat dit nog in gebruik was.
    wat is de juiste manier om een programma te installeren?
    Ook had ik al gemerkt dat de firewall standaard uit stond op mijn nieuwe mac
    zijn er richtlijnen over hoe je een nieuwe mac zijn configuratie moet instellen om veilig te kunnen surfen?

    Mvg,
    Patrick
  • timoshatimosha    Moderator
    December 2013 aangepast
    FCP X demo staat in een dmg disk image. Je moet dat disk image eerst verwijderen (unmount). Dan kan je het dmg bestand in de prullenbak doen.

    Die dmg images kan je vergelijken met iso bestanden (in Windows).

    De meeste programma's worden geleverd als een app (.app). Die kan je naar de folder Programma's slepen. Andere worden geleverd als een installer package (.pkg). Die moet je dubbelklikken om te installeren.

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.