Opslagruimte systeem

Sinds enkele weken krijg ik regelmatig de melding de schijf bijna vol is. Ik heb gemerkt dat de opslag in 'systeem' soms redelijk hoog is en dan weer iets lager. Hierdoor heb ik soms 12Gb opslagruimte minder. Ook blijven de ventilatoren soms gedurende enkele minuter 'hard' draaien

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    Als je de computer al enkele jaren gebruikt, raad ik je eens aan om eerst een back-up te nemen van je toestel. Vervolgens de computer te herstarten met comando + R en te kiezen voor het besturingssysteem opnieuw te installeren. Dit maakt al meer plaats vrij. Om meer vrij te maken kan je ook de computer volledig laten legen en de timeMachine terug te plaatsen. Hierdoor worden caches verwijderd en heb je weer veel plaats. Let wel op dat oude programma’s hun gegevens kunnnen verliezen omdat sommigen kun data bewaren in de caches.
  • Dit heb ik al geprobeerd maar het besturingssysteem opnieuw installeren lukte niet.
    Het 'systeem' neemt 230 GB in beslag en dit lijkt mij nogal veel.
    Het ene moment blijft er nog 3GB ruimte of meer vrij en dan weer < 1GB


  • QuintenQuinten    Moderator
    Dan is de optie met de TimeMachine en volledig opnieuw installeren, zeker een aanrader. Ik zelf heb dat vorige maand nog gedaan, en ik heb zo 90 GB vrij gekregen, besturingsysteem was 100 GB groot
Log In of Registreer om te reageren.