Nummers op een AZERTY-toetsenbord gebruiken zonder shift-toets

August 2017 aangepast in macOS 10.12 Sierra
Quinten, ik had graag de laatste versie van je dmg file, zoals je aankondigde op 5 april 2017 gekregen. Hoe geraak ik eraan? In de tips is het nog steeds de oude versie die download

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    RogierDeGenst, ik kijk er de komende dagen naar, hoe dit komt.
  • QuintenQuinten    Moderator
    @RogierDeGenst het bestand was op onverklaarbare wijze verdwenen. Maar het artikel bevat nu de link naar het juiste bestand. https://www.appletips.nl/nummers-op-een-azerty-toetsenbord-gebruiken-zonder-shift-toets/
  • @ Quinten Dank, ik probeer het zodadelijk uit.
  • @Quinten De nieuwe layout is nu ok, maar kan slechts gebruikt worden in toepassingen zoals Word, Exel,… na een herstart van het systeem. Dat is ok, ware het niet dat dan de speciale tekens bij het inhouden van een toets, plots niet meer getoond worden. Ik werk in macOs 10.12.06.
  • @Quinten Nog enig idee hoe ik de geaccetueerde tekens kan tonen met het Belgian-Numerically keyboard ? Na installatie van de dmg file kan ik de nieuwe keyboard layout enkel in Safari gebruiken, en werken de geaccentueerde tekens wel. Zoals ik reeds melde, kunnen na herstart van macOs andere toepassingen de nieuwe layout ook gebruiken, maar werken de geaccentueerde tekens niet meer. Heeft dit te maken met bepaalde settings, of configuratie bestanden die bij herstart verkeerd opgeladen werden ? Hebben andere gebruikers dezelfde ervaring ? Wat kan ik doen om dit naar behoren te laten werken ?
  • QuintenQuinten    Moderator
    @RogierDeGenst Ik heb nog geen tijd gehad om dit uitgebreid te bekijken. Maar ik heb deze discussie aangekruist, zodat ik het niet vergeet. Ik hou je op de hoogte.
  • @Quinten Ik heb via de Apple community het probleem voorgelegd, en deze hebben mij volgend advies gegeven: Just to check, did you save it as a .bundle (not a .keylayout file) and specify the appropriate language for the press and hold features you want? That's the main requirement for press and hold to work. If it doesn't, the Ukelele group should be able to quickly help. If you have any problem getting the bundle, I think you can easily just fire up the app, open the .keylayout, duplicate, and save, choosing bundle instead of keylayout.
    Vermits ik niet vertrouwd ben met Ukelele, kan je even nakijken of dit het probleem kan oplossen?
    Thanks
  • QuintenQuinten    Moderator
    Hallo @RogierDeGenst sorry voor het wachten, maar ik heb nu even zelf zitten zoeken en het klopt wat hierboven staat. In het artikel Azerty-toetsenbord gebruiken zonder shift is het download bestand vervangen door de laatste nieuwe. Dat ook nog eens een .bundle bestand is.

    Nu is de hele bovenste rij omgewisseld. ;)
    Mijn excusses voor het lange wachten.
Log In of Registreer om te reageren.