Slepen van venster en bestanden lukt ineens niet meer

Zowel op mijn macbook (2015) als op mijn imac uit 2010 waarop ik werk, heb ik problemen met het slepen van vensters èn bestanden. Het lijkt/voelt alsof de bestanden transparant zijn en naar een laag/venster eronder willen, waardoor slepen dus of niet lukt of er een puinhoop van maakt...
Mijn iMac is sinds vanmiddag niet meer vooruit te branden hierdoor, wat een groot probleem is! Ook tekst selecteren in de mail (outlook) doet het af en toe niet naar behoren. Ik heb nu, na een hoop uitproberen, ontdekt dat het probleem 'opgelost' is als ik de muisinstelling 'Primaire Muisknop' van linkshandig naar rechtshandig zet (...). Het probleem is dan ineens opgelost! Helaas maakt dat het voor mij niet werkbaar.... wie weet de oplossing?

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    Heb je de computer al eens herstart met Comando ⌘ + Alt ⌥ + P + R om een PRAM reset uit te voeren? Ook kan je eens je computer herstarten met Comando ⌘ + R ingedrukt en het besturingssysteem eens opnieuw installeren.

    Daarnaast heb ik nog een vraag, heb je toevallig bepaalde software op beide toestellen geinstalleerd dat sinds dien dan het kan veroorzaken? Staan beide computer in connectie met elkaar via iCloud of een andere software programma?
  • Dank voor je reactie @Quinten, Ik heb je beide voorstellen uitgevoerd, maar helaas haalde dit niets uit... Bij herstarten op de eerste manier ging het enkele minuten goed, maar daarna was het probleem terug. Na Command+R heb ik de HD gecontrolleerd maar deze gaf aan dat er niks mis mee was. Nu ben ik OS X Yosemite opnieuw aan het installeren, al heb ik er een hard hoofd in dat dit iets op zal leveren.

    Had op de apple support site gekeken en opgestart met command+D, maar dat hielp alleen van de regen in de drup: er gebeurde niks diagnostisch, maar het lijkt nu wel alsof daardoor alle fonts uitgezet zijn, buroblad afbeelding van jaren geleden, etc. :-/

    Ondertussen probeer ik verder te werken op m'n laptop, die dus ook (maar al langer) een toenemend probleem heeft met vensters/documenten verslepen/namen selecteren. Beide computers zijn verbonden met Creative Cloud, maar ik kan me niet voorstellen dat het daar iets mee te maken heeft...

    Ik merk nu ook dat ook op de laptop de problemen verdwijnen als ik de muisknop op 'RECHTS' zet... (grr)

    Hoop dat jij of iemand anders weet waar dit irritante probleem ineens vandaan komt!
  • Opnieuw het systeem geïnstalleerd. Aanvankelijk leek dat niets te helpen, maar ineens bleek ik een heel ander -nieuw- systeemvoorkeurenvenster te hebben voor de muis-instellingen…
    oude (1 knop) apple-muis -die het in een eerder stadium jaren geleden- NIET meer deed, er weer bij gehaald: en een en ander loopt weer … appeltje eitje (achteraf)
  • QuintenQuinten    Moderator
    Als ik je dus begrijp werkt het terug opnieuw?
    Als dit niet zo is mag je altijd eens het diagnose uitkomst van EtreCheck in deze discussie plaatsen. Zie: https://www.appletips.nl/os-x-problemen-oplossen-met-behulp-van-etrecheck/
  • Hi @Quinten dank je, goede tip. En ja, het werkt weer. Ik weet inmiddels ook weer waarom ik de apple-muis aan de kant had gelegd destijds: de verbinding verbreekt regelmatig. Maar ik lees op internet dat dat makkelijk verholpen kan worden met een stukje zilverpapier. We moeten ten slotte ook echt iets te knippen en plakken overhouden... ;-)

    Ik hou je voorstel voor EtreCheck in gedachten; ik moet mijn laptop met hetzelfde probleem immers ook nog onder handen nemen (maar die heeft ook een touchpad waardoor het muisprobleem te omzeilen valt).

    met dank+groet!
Log In of Registreer om te reageren.