Verwijderde Time Machine backup uit de prullenmand verwijderen

August 2017 aangepast in Algemeen
Heb 3 tb schijf aan imac hangen las back-up schijf. Wilde oude backups verwijderen en had die gewoon gedelete vanaf de schijf.Echter blijven in mijn prullenmand staan.(map constructie) iemand tip hoe ik die kan verwijderen ?

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    March 2014 aangepast
    Gebruik het onderstaande Terminal commando:

    cd ~/.Trash && rm -rf *

    Je moet wel de externe HDD aansluiten als je dat commando uitvoert. Let op! Het kan wel even duren voor de backup verwijderd is want die bestaat uit duizenden kleine incrementele backups.

    Als dat niet werkt staan in het onderstaande topic ook nog wat tips:
    https://discussions.apple.com/thread/5251309
  • Waar kan je die terminal commando invoeren?
  • timoshatimosha    Moderator
    Een terminal commando voert men in de Terminal in.


  • Dan krijg je bij mij te zien dat System Integrity Protection ervoor zorgt dat de back-up bestanden niet worden verwijderd!! zie screenshotje

  • timoshatimosha    Moderator
    August 2017 aangepast
    Als het over een Backups.backupdb database gaat dan lees het onderstaande topic:

    https://apple.stackexchange.com/questions/243853/how-can-i-delete-time-machine-backups-moved-into-trash

    Oude Time Machine backups verwijderd men normaliter met het Time Machine programma. Backups simpelweg in de prullenmand dumpen is nogal onorthodox. Een Time Machine backup is een complexe en beveiligde systeem database en geen simpel "bestandje". Wat soms op een "bestandje" lijkt is in werkelijkheid een hardlink binnen de incrementele TM backup.

  • Dankje Timosha, deze les had ik duidelijk nodig..
  • timoshatimosha    Moderator
    @Leonard1948

    Iedereen mag van mij doen wat hij of zij wil. Ik ben geen dominee. Maar als je manueel gaat knoeien in een Time Machine backup dan hoop ik dat je die backup nooit nodig hebt. Die gaat gegarandeerd niet volledig werken. En het is nog maar de vraag of men van zo'n vernaggelde backup überhaupt kan booten.


  • Bij mij werkte het terminal commando prima
  • March 2018 aangepast
    De hele dag mee bezig geweest, maar heb uiteindelijk een oplossing gevonden.
    Dus als niets werkt dan doe je het volgende:
    1. Je opent de prullenbak en het Terminal programma
    2. In Terminal type je "sudo chflags -R nouchg "
    3. Vervolgens sleep je het mapje uit je prullenbak op de Terminal.
    4. Druk op enter en voer het wachtwoord van je computer in.
    5. Vervolgens type je in de Terminal "sudo rm -rf "
    6. en sleep je wederom het mapje uit je prullenbak op de Terminal
    Druk op enter en wachten maar. (het kan een tijdje duren voordat ie begint met het wissen)
    Als ie klaar is kan je de melding krijgen "Directory not empty"
    Herhaal stappen 5 en 6 een paar keer tot je prullenbak helemaal leeg is.

    Mijn probleem was:

    Ik heb besloten om een andere externe HD te gebruikten voor mijn back-ups. Nu wilde ik alle Time Machine back-ups weg gooien van mijn oude back-up schijf. De meeste bestanden had ik gewist met Time Machine zelf en de over gebleven bestanden heb ik in de prullenbak gegooid, maar nu heb ik een probleem met het legen van mijn prullenbak. Als ik Time Machine files wil weg gooien dan krijg ik de melding dat onderdelen niet kunnen worden verwijderd vanwege System Integrity Protection. Als ik op ga door klik krijg ik de melding dat er onderdelen en mappen zijn die in gebruik zijn en meer dan 178.000 onderdelen blijven in de prullenbak zitten.

    Ik heb al van alles geprobeerd en niets helpt.
    Opstarten met de shift ingedrukt. Opstarten met command R en schijf EHBO. Ctrl-alt finder opnieuw opstarten
    Trash code in terminal doet helemaal niets als ik op enter druk. Als ik het ‘cd /Volumes//.Trashes’ commando invoer met de naam van de Backup schijf geeft ie een melding dat de schijf niet bestaat. Ik heb geprobeerd om de naam van de schijf met en zonder spaties in te voeren, ook heb ik geprobeerd om de spaties te vervangen door een underscore, maar hij blijft zeggen deze schijf bestaat niet. En hij staat toch al die tijd netjes op mijn bureaublad. Ik kan ‘m open maken en hij werkt prima.
    Schijf EHBO info zegt over de externe backup schijf dat de System Integrity Protecion ondersteuning uit is. Maar dat komt waarschijnlijk omdat de bestanden in de prullenbak zitten en niet meer op de externe schijf.

    Ik heb een handleiding gevonden om de System Integrity Protection (SIP) op de HD uit te schakelen, maar ik denk dat je dan alle SIP uit schakelt en dat lijkt me niet verstandig. Ik wil het alleen uit schakelen voor de bestanden die in de prullenbak zitten. En de waarschuwingsmelding dat je dat alleen moet doen als je zeker weet waar je mee bezig bent schrikt mij ook af.

    Ik zou de schijf opnieuw kunnen formatteren, maar ik heb er met de hand gearchiveerde bestanden op staan die 1,39 TB in beslag nemen en ik kan die op dit moment niet tijdelijk ergens anders parkeren. En ik betwijfel of dit zal werken want het mapje Backups.backupdb dat nu in de prullenmand zit kan ik ook niet terug zetten op de schijf waar die vandaan komt want dan gaat ie het kopiëren. Normaal gesproken als je iets in de prullenbak gooit en je haalt het er weer uit en zet het op de plek waar ie vandaan komt gaat ie het niet kopiëren, maar zet ie het zonder problemen gewoon terug. Ook als ik het op mijn bureaublad wil zetten gaat ie het kopiëren.
Log In of Registreer om te reageren.