Tijdsverloop time lapse duur

August 2017 aangepast in iOS 10 of eerder
Hallo,

Voor een verbouwing van 2 dagen (2 x 10 uur) wil ik een timelapse maken met de iphone.

Is het mogelijk om deze 10 uur non stop aan te zetten? En weet iemand hoeveel geheugen dit in beslag neemt / hoeveel vrije ruimte je hiervoor nodig hebt op je telefoon?

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    Apple vermeld geen maximaal duur, dus je kan er van uitgaan, zolang je batterij het overleeft of het is aangesloten op stroom en je opslag niet vol is, kan je de timelapse maken.

    MAAR: de timelapse modus in de camera app, is eigenlijk een filmpje op lage aantal frames per seconde. Anders dan bij bijvoorbeeld DSLR-camera kan je geen instellingen aanpassen, waarbij je de aantal beelden per seconde kan instellen. Na dat je de opname stopt, zal de iPhone de overbodige frames dan ook verwijderen.

    Een volledig tabel vind je in dit artikel: https://www.appletips.nl/beelden-tijdsverloop-ios/

    Enkele eigen tips:
    1. Kom niet aan de camera tijdens de opname, minste verkeerde beweging is nadelig voor je eindresultaat.
    2. Zorg dat het onderwerp dat je filmt, geduurdende de 10 uur voldoende is belicht, zodat je niks donkers filmt. Plaats de camera zo dat, hij rond de middag en namiddag richting de zon filmt, dan is je beeld overbelicht en je onderwerp is donker. 'S avonds is dat dan wel weer een mooi effect. Hetzelfde geld voor lichtspots.
    3. Zet op voorhand je scherpte punt vast (AE/AF-vergrendeling)
    4. Als je even niet in beeld bent, is dat niet erg, je hoeft daarvoor de camera niet te pauzeren. Want anders is er achteraf een groot gat met kleurverschil en grote kans op een ander totaalshot. Dus laat de iPhone maar zijn gang gaan 10 minuten eventjes afwezig zijn is 2 seconden film, wat ook boeiend kan zijn.

    Als je een eindresultaat hebt, mag je deze altijd delen in deze discussie. Ik ben benieuwd, heel veel succes alvast.
  • Bedankt voor je reactie. Ik wil het binnekort eerst even testen. Ik heb een statief welke ik op een systeemplafond bevestig.

    Wat bedoel je precies met overbodige frames verwijderen?

    Dank voor je eigen tips.
    Nummer 1 komt In orde.
    Nummer 2 het is een grote ruimte met tl balken in plafondplaten verwerkt. Moet ik hierbij ergens op letten?

    Die af ef vergrendeling snap ik nog niet helemaal. Het is een redelijk groot oppervlakte waar gebouwd gaat worden. Ik zou hem dan juist toch niet op 1 punt scherp moeten stellen?

    Nummer 4 was ik ook van. Dit moet goed komen.

    Duurt nog even voordat het project plaatsvind zal ik hem hier delen.
  • QuintenQuinten    Moderator
    Omdat Apple koos voor een slimme manier voor het maken van een timelaps, maakt hij dus in het begin onnodige foto’s als je filmpje langer wordt. Dus achteraf worden deze dan verwijderd.

    Als de ruimte voldoende is belicht dan is dat voldoende, daglicht is daarbij zeer handig. Maar je licht sterkte kan je wel wat aanpassen. In dit artikel vind je meer uitleg over AF/EF vergrendeling terug, maar via die afef kan je ook de lichtsterkte aanpassen, door naast je scherpte punt, naar boven of naar onder te vegen met de vinger.

    Je kan in de standaard camera app, enkel maar op 1 punt scherp stellen, niet meer. Maar waarom wel dus scherpstelsysteem, en laten vergrendelen? Om dus geen lichtaanpassingen te laten doen, of per ongelijk je scherpte punt te verliezen, een iPhone zal bijvoorbeeld proberen scherpstellen op een gezicht, als je scherpte niet is vergrendeld.
  • Nogmaals dank voor je uitleg. Alinea 2 en 3 snap ik. De eerste (nog) niet.

    Ik heb een andere iphone vandaag aangezet om te testen. Gericht naar Een grote boom met daarboven lucht/wolken. Wat bedoel je dan dat hij het begin onnodige fotos is en verwijderd?
  • QuintenQuinten    Moderator
    In het artikeltje:
    https://www.appletips.nl/beelden-tijdsverloop-ios/

    Staat volgend tabletje, maar het is vrij technisch, je iPhone regelt dit allemaal voor je.
    Opnameduur Aantal beelden Snelheid t.o.v. opnameduur
    minder dan 10 minuten 2 beelden per seconde 15x
    10 tot 20 minuten 1 beeld per seconde 30x
    20 tot 40 minuten 1 beeld per 2 seconden 60x
    40 tot 80 minuten 1 beeld per 4 seconden 120x
    80 tot 160 minuten 1 beeld per 8 seconden 240x
    Je kan uit deze tabel dus uitmaken, dat de iPhone dus voor een kort fragment meerdere foto's neemt.
    Bijvoorbeeld voor een slomo van 60 seconden neemt hij 120 beelden.
    Maar duurt de opname voor het zelfde filmpje bijvoorbeeld 160 minuten, dan heeft de iPhone er 1200 foto's genomen. Wat gelijk staat aan 7,5 foto's per 60 seconden.
    Maar dat bekend ook dat je iPhone nog steeds die eerste 10 minuten (zie tabel) 2 foto's per seconde had genomen (1200 foto's, komt dus evenredig overeen).

    Met andere woorden de iPhone heeft na 160 minuten 3600 foto's genomen ((0' - 10' = 1200 foto's) + ((0' - 20' = 1200 foto's) - (10' - 20' = 600 foto's)) + ((0' - 40' = 1200 foto's) - (20' - 40' = 600 foto's)) + ((0' - 80' = 1200 foto's) - (40' - 80' = 600 foto's)) + ((0' - 160' = 1200 foto's) - (80' - 160' = 600 foto's))).
    En dat zijn er 2400 foto's te veel, dus op het einde worden deze bij het omzetten verwijderd.

    Waarom doet hij dat?
    De iPhone weet niet op voorhand hoelang het filmpje zal worden, dus heeft Apple voor deze techniek gekozen.
    Waar is voor deze techniek gekozen
    Iedere tijdsperiode levert dus op het einde 1200 foto's foto's op. En een filmpje bevat 25 frames (foto's) per seconde, dus zal het filmpje, hoelang ook dat je filmt, maximaal 48 seconden lang zijn volgens de bovenstaande tabel. Film je langer dan 160 minuten, dan is je filmpje langer dan 48 seconde.
    Waarom behoud de iPhone de eerste foto's niet?
    Doordat er meer foto's werden genomen in de eerste minuten, is de timelaps in het begin dus sneller, en naar het einde toe, trager. Leuk effect misschien maar dat is niet wat Apple wilt.

    Even voor jou uitgerekend:
    10 uur filmen is
    1 beeld per 8 seconde
    60 seconden * 1 uur * 10 uur = 36000 seconden
    36000 seconden / 1 foto om de 8 seconden = 4500 foto's
    4500 foto's / 25 frames per seconde = 180 seconden
    je filmpje zal dus 3 minuten lang zijn.


    Mini-wist-je-datje: Je iPhone zal gedurende die 10 uur 7050 foto's nemen. Maar 2550 van hen zijn dus overbodig en worden achteraf verwijderd.
Log In of Registreer om te reageren.