Hoe kan ik een externe schijf die aan de Mac hangt opschonen?

August 2017 aangepast in Algemeen
Ik heb een externe harde schijf van 2TB en die was aardig vol. Nu heb ik ontzettend veel bestanden verwijderd, maar het lijkt het erop dat er nog "wat" achter is gebleven. Dit constateer ik bij de beschikbare ruimte. Nu wil ik de schijf opschonen, zodat alle verwijderde bestanden ook echt weg zijn. Wie kan mij helpen?

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    Als je de prullenbak leegmaakt terwijl de externe HD is aangesloten op de Mac zou alles moeten weg zijn. Doe je dat niet dan blijft er op de externe HD in .Trashes (niet .Trash!) nog rommel achter.
  • August 2017 aangepast
    Ik heb enige tijd geleden hetzelfde probleem gehad. Na een lange topic bij de buren (OMT) is het mij met onderstaand stappenplan gelukt. Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet niet weet of dat met iedere soort externe HD en backupprogramma werkt.

    1 Open de Terminal
    2 Type letterlijk “hdiutil compact ” (inclusief spatie tussen de woorden en aan het einde)
    3 Open een Finder venster
    4 Ga in de Finder naar je Time Capsule (in de sidebar), zorg dat je verbinding hebt gemaakt als dat nog niet zo is, open de schijf, dan verschijnen de sparsebundle bestanden van alle machines waar je backups van hebt (misschien in jouw geval maar één). De iconen van die bestanden zien er uit als een document met een harde schijf er op.
    5 Sleep met je muis dat icoontje naar de Terminal
    6 Controleer nog eens de spaties tussen de drie onderdelen (hdiutil, compact, en de bestandsnaam), maar verder niks veranderen, en type enter in de terminal

    Resultaat was ca. 1TB vrijgemaakt.
  • Dank je wel voor de reactie, dat ga ik proberen.
  • Het werkt inderdaad. Nogmaals dank.
  • timoshatimosha    Moderator
    August 2017 aangepast
    @Jos_Schoemaker

    Voor de goede orde: een Time Capsule is geen "externe schijf die aan de Mac hangt". Een Time Capsule is een netwerk router met een ingebouwde HD. De ingebouwde HD is een netwerk HD.
  • August 2017 aangepast
    Whats's in a word, als het probleem maar opgelost is.
  • timoshatimosha    Moderator
    August 2017 aangepast
    Om nog meer Babylonische spraakverwarringen te vermijden onderstaand de manpage van het hdiutil commando:

    https://developer.apple.com/legacy/library/documentation/Darwin/Reference/ManPages/man1/hdiutil.1.html
    DESCRIPTION
    hdiutil uses the DiskImages framework to manipulate disk images. Common verbs include attach, detach, verify, create, convert, compact, and burn.
    Disk images zijn bv .dmg bestanden maar ook sparsebundles die op een (echte) Time Capsule staan.

    //slotje




Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.