Metadata toevoegen aan Foto's op iPad

August 2017 aangepast in iOS 10 of eerder
Als ik het goed zie is het niet mogelijk om op de iPad metadata, zoals beschrijvingen en trefwoorden, toe te voegen aan foto's in Apple Foto programma. Is er wellicht een app die - via een omweg dus - dat wel voor elkaar krijgt met een goed en betrouwbaar resultaat? Ik houd mij aanbevolen.

Reacties

  • Ik heb naar deze app gekeken en heb gezien dat je in elk geval het 'bijschrift' (caption') kan bewerken. Over toevoegen, bewerken of verwijderen van trefwoorden (tags) wordt echter niet gesproken. Verder las ik ergens dat om die bewerkingen toe te passen de betreffende foto op je device moet zijn gedownload. Editing van foto's in iCloud zelf zou niet mogelijk zijn. Ik ben dus benieuwd wat iemand die zelf ervaring heeft met Photo Investigator icm Apple's Foto app hiervan vindt.
  • QuintenQuinten    Moderator
    Ik denk dat je enkel maar de kennis kan op doen, door het eens uit te proberen met enkele foto's.
  • August 2017 aangepast
    Ik heb de app gedownload, maar je mag vervolgens eerst €3,99 aftikken, voordat je het programma überhaupt kunt gebruiken. Ik wil dat bedrag best betalen, maar dan wil ik wel eerst weten of het programma idd voorziet in wat ik wil. En dat is trefwoorden en beschrijvingen toevoegen aan de foto's in mijn Apple Foto app, zodat die integraal onderdeel worden van de metadata van elke foto en ik daar later ook op kan zoeken. Anders koop ik nu een programma dat ik wellicht na eerste gebruik al kan verwijderen, omdat het niet kan wat ik wil. Quinten, als jijzelf ervaring met Photo Investigator hebt en op mijn vraag 'kan de app wat ik wil' met 'ja' kan antwoorden ben ik je zeer dankbaar.
  • QuintenQuinten    Moderator
    Ervaring heb ik niet met de app, maar ik ben hem wel al eens tegen gekomen.
    Ik zelf gebruikte exif voor mac en thexifer.net maar ook Apple Foto's en verschillende Adobe programma's om metadata toe te bewerken.

    Op andere fora wordt Metapho aangeraden, maar die heeft ook in App aankopen.
  • Bedankt voor het meedenken. Ik denk dat ik maar afwacht of Apple in een volgende update van iOS deze feature in de Foto app alsnog opneemt. Wellicht stuur ik wel een request.
  • QuintenQuinten    Moderator
    Ik vrees er voro dat Apple dit zou opnemen in iOS. Apple probeerd zijn OS systemen zo basis mogelijk te houden.
Log In of Registreer om te reageren.