iPad Air 2 werkt wel met oude (Apple) kabeltjes maar niet met nieuwere (Apple) kabeltjes

August 2017 aangepast in Hardware problemen
Hi allen!

Ik heb sinds een paar dagen, kort na het updaten naar IOS 10.3.3, een nogal vreemd probleem met mijn iPad Air 2. Deze maakt geen contact meer met zijn lightning kabeltje. Niet voor opladen, en niet voor verbinden met de PC. Van alles geprobeerd:
- reset met home + aan/uit-knop
- andere officiële kabel,
- andere oplaadstukjes,
- kabels testen met andere idevices (doen het wel)
- en reinigen dock connector

Maar niets werkte. Ook kreeg ik de iPad niet in de restore modus. Opvallend was dat de accu kort daarvoor een keer 's nachts helemaal leeg was gelopen (van 35% naar 0%) en de dag daarna 's van 100% 's avonds naar 50% 's ochtends was gegaan.

Wat schetst nu mijn verbazing, op mijn werk heb ik een ouder kabeltje (van een iPhone 5) en die bleek wél te werken. Geheel opgeladen, geen leeglopende accu meer die nacht en ik kreeg de volgende dag op werk de iPad in de restore modus om de software te herstellen.

Software probleem dus? Helaas, ook na de herstelprocedure wil de iPad geen contact maken met de nieuwere kabeltjes. Nu hebben we op mijn werk een stapel officiële kabeltjes liggen (van alle iPhones), en daar hetzelfde verhaal. De nieuwere kabeltjes pakt de iPad niet, maar met een ouder kabeltje dat ertussen zat deed hij het weer wel. Ik benadruk nogmaals, alle geteste kabeltjes zijn originele Apple kabeltjes.

Heeft iemand anders dit probleem ook wel eens meegemaakt? Is dit nu toch een probleem met vuil in de dock connector? Is er een verschil tussen de nieuwere en oudere lightning kabels?

Hoop dat iemand mij kan helpen. Bedankt alvast voor eventuele reacties!

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    De adapter of computer waarop je de kabel aansluit, heeft deze voldoende stroom door. Het beste is de iPad lichtnetadapter 12 W in de plaats van de iPhone 5 W lichtnetapter.
  • WesleyWesley    Beheerder
    Het klopt inderdaad dat de kabels een soort van uniek nummer hebben die door iOS wordt gecontroleerd. Bij een update kan de reeks van nummers wel eens wijzigen in iOS, echter zorgt Apple er altijd voor dat originele kabels en MFI-kabels compatibel zijn. Als het een nieuwe kabel van Apple is en deze werkt niet kun je altijd Apple contacteren. Apple Support kun je op deze manier rechtstreeks benaderen: https://www.appletips.nl/apple-support-raadplegen/

    Meer info: https://www.appletips.nl/apple-ipad-kabel/
  • Hi, bedankt voor de reacties!

    Ik ben maar even langs de "echte" grote Apple Store hier gelopen, in de hoop dat ze er wat van wisten. Daar keken ze er ook van op. Ook van de kabeltjes die daar lagen deed de ene het wel en de andere het niet. De medewerker zei dat het waarschijnlijk aan de dock connector ligt. Hij kon echter bij controle hier zo op het oog geen beschadigingen, vochtschade of stof ontdekken. Het zou een minieme verbuiging kunnen zijn. Het schijnt een vrij zeldzaam probleem te zijn, maar geen idee dus hoe het hersteld moet worden. Het vervangen van de dock connector is volgens mij vrij duur en er is geen zekerheid dat dit het probleem zal verhelpen.
Log In of Registreer om te reageren.