Help met keuze voor MacBook

July 2017 aangepast in Apple bytes
Hoi graag wilde ik advies omtrent een macbook , mijn dochter gaat na de vakantie naar het MBO en moet een laptop aanschaffen en ze wilt liefst een apple omdat hier alleen apple producten zijn , nu is mijn vraag welke laptop kan ik het best nemen waar abdode photoshop, ilustrator en indisign soepel op draait , moet er een zijn met I5 processor zijn , graag advies hierin

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    Hoi,

    Als je al spreekt over de Adobe programma's, is mijn keuze vaak al snel gemaakt. rekeninghoudend met de leefdtijd dat een Apple product mee gaat (± 6 jaar). Kan je een toestel nemen dat voldoende rekenkracht heeft. Hierbij lijst ik even enkele toestellen, en kijk ik enkel naar de basis uitvoeringen

    De MacBook (de huis en tuin computer voor de hipster)
    + Licht en compact
    + 12 inch Retina scherm (positief voor photoshop bv)
    - 1 enkele USB-C poort (geen thunderbold 3)
    - Basis uitvoering is M3-chip (krachtige mobile processor) dus hier kies je beter voor de 2 de optie, 512GB en i5 processor. Maar het blijft nog steeds niet echt de computer voor grafische inspanningen.
    - Duur voor wat je krijgt
    - 10 uur batterij

    De MacBook Air (de huis en tuin computer voor de gewone man die graag surft of Word documenten wilt bewerken)
    + Licht en compact
    + Alle klassieke poorten
    + 12 uur batterij
    + i5 (1.3GHz)
    + Goedkoopste (start bij € 999)
    - 13 inch, maar geen retina scherm
    - Basis model is 128 GB (als je de Adobe programma's installeerd, is er al direct een hap uit je opslag weg, wil je daarbij nog muziek en films op je computer staan hebben, neem je beter de 2 de optie of een custom build)
    - Adobe programma's draaien hier nog perfect op. Maar vereisen ieder jaar meer en meer rekenkracht. Dit toestel is niet 100% geschikt voor grafisch werk, maar het kan perfect. Zeker door de 8GB RAM.

    De MacBook Pro (de mobiele computer voor de grafische persoon)
    + De grafische laptop van Apple
    + 13 inch of 15 inch retina scherm
    + Oudere modelen worden nog altijd verkocht waarbij je alle klassieke poorten hebt, nieuwe modelen hebben 2 of 4 Thunderbold 3 (USB-C) poorten. Afhankelijk van model.
    + leuke optie is de TouchBar, als er onderteuning is van het programma, maar je moet er wat aan wennen.
    + 13 inch heeft i5 processor en 15 inch heeft i7
    + Veel meer opslag.
    + Je kan veel programma's openen staan hebben voor je enige vertraging merkt.
    - Is zwaartste van de reeks maar veel lichter dan vele Windows laptops.
    - Duur maar de oudere modelen worden nog altijd verkocht en nog altijd de moeite om deze te kopen. (15 inch).
    - De door de aansluitingen bij de nieuwe modellen zal je eerste jaren moeten sleuren met tussenstukken, om zo nog te beschikken over de klassieke poorten.


    Laat zeker weten voor welke laptop je bent gegaan.
    Tip: veel winkels doen samen met Apple een Back To School actie, zo kunnen de kortingen hoger zijn voor studenten dan door het hele jaar en krijg je er nog iets extra bovenop. Zie de Pagina voor studentenkortingen.

    Plus tip: Neem je een computer met een kleinere schijf, geen probleem maar kijk misschien met het geld dat je uitspaart voor een externe harde schijf voor een TimeMachine (back-up) of je oude bestanden op te plaatsen.

    Plus Plus tip: Kijk ook zeker voor Apple Care, Dit lijkt veel voor je toestel maar als er iets is aan je toestel dan kan je volledig op de Apple Care rekenen wereldwijd. Je toestel is daardoor ook 3 jaar onder garantie ipv 2 jaar voor particulieren (1 jaar voor bedrijven).

    EXTRA: Ik werk zelf op een MacBook Pro uit midden 2013 (15" i7 8GB en 256 GB). En ik werk dagelijks met het hele Adobe pakket, ook vooral voor video bewerking, dus ook Photoshop en Illustrator. Dit toestel kan het nog aan maar voor zware Photoshop bestanden of 4K bestanden, moet hij al meer moeite doen. 1 ding heb ik dan weer spijt en dat is dat ik niet voor het model ben gegaan met 512 GB, omdat hij nu vrij vol zit. Ik heb zelf geen Apple Care genomen en daar heb ik nu wel spijt van. 1,5 jaar geleden heeft mijn batterij het begeven. Dit kost me veel meer kosten dan de prijs van een Apple Care.

    Succes.
  • bedankt voor de tips ,laat nog wel weten wat het is geworden!
  • August 2017 aangepast
    Controleer of de onderwijsinstelling aangesloten is bij Surfspot. Je krijg als student (soms hoge) kortingen op hard- en software. Suc6

    UPDATE: geldt ook voor leerlingen en personeel van basisscholen, maar dan heet het Schoolspot!
  • de keuze is gevallen op een macbook pro 13 " retina zonder touchbar

    greets Siem
  • QuintenQuinten    Moderator
    Heel veel succes.

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.