Verborgen files zichtbaar maken en verwijderen

June 2017 aangepast in Algemeen
Ik ben bezig met een grote “schoonmaak”, maar wil eigenlijk niets definitief verwijderen. Hiervoor heb ik 1 van de 2 Time Capsules gewist m.b.v. Airport Configuratieprogramma. Op deze schijf heeft in het verleden een Time Machine back-up van mijn HD gestaan. Als ik nu bestanden op deze schijf wil plaatsen krijg ik de mededeling dat dit niet mogelijk is omdat er zich al een bestand genaamd “com.apple.timemachine.supported” op de schijf zou bevinden. Weet iemand hoe ik dit (verborgen) bestand zichtbaar kan krijgen, zodat ik het kan verwijderen?

Update: Ik heb de verborgen bestanden gevonden en op de betreffend TC staat alleen nog het bewuste bestandje. Deze staat trouwens vrijwel overal waar Time Machine z’n werk gedaan heeft. Nu nog de vraag aan de “deskundigen”:

Kan ik dit bestandje, daar waar het niet meer nodig is, zomaar verwijderen?

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    Een timecapsule dient eigenlijk enkel voor back-up. En niet als een externe harde schijf. Je kan het verwijderen maar ik ben zeker dat Time-machine het terug zal aanmaken.
  • timoshatimosha    Moderator
    Verborgen bestanden zijn verborgen om te vermijden dat de gebruiker gaat knoeien met systeembestanden. Dat is ook zo in Windows, Linux en Unix.

    Dat gezegd zijnde: een Time Capsule is geen NAS. Een Time Capsule dient om Time Machine backups op te slagen. Daarom heet het ding ook Time Capsule en niet NAS Capsule of Disk Capsule.

    Op een Time Capsule draait het Unix besturingssysteem NetBSD. En NetBSD zal er blijven voor zorgen dat een Time Capsule kan gebruikt worden voor Time Machine backups, ongeacht hoeveel "verborgen bestandjes" er verwijderd worden.
  • @ Quinten en Timosha. Is duidelijk, wat mij betreft kan er een slotje op.

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.