iMac 2008 stopt halverwege het opstarten

Tijdens het Netflixen bevroor het beeld, geen geluid meer en ook geen cursor te vinden.

Nu start hij niet meer op....
Halverwege de opstartprocedure springt het beeld op wit en een half uur later of soms langer kom ik in het inlogscherm waarbij de letters van het wachtwoord om de halve minuut verschijnen. Daarna zie ik het cirkeltje wat hoort te draaien, alleen staat deze stil en er komt geen beweging in.

Opstarten in de veilige modus gaat wel. Ik kan youtube bekijken maar krijg geen geluid. In het voorkeurenpaneel 'Geluid' staat mijn geluid uitgeschakeld maar ik kan het niet veranderen want de tekst is lichtgrijs en niet actief. Voor de uitvoer van geluid moet ik een apparaat selecteren, maar er is geen apparaat dus valt er niets te selecteren en dus kan ik die lichtgrijze tekst niet activeren.

Ook opstarten in de recovery gaat goed en zelfs mijn schijf is helemaal goed.
Opnieuw installeren van El Capitan gaat gepaard met het verzoek om het via de Appstore te proberen en ook daar krijg ik een melding dat het downloaden 2 dagen gaat duren gevolgd door een foutmelding dat het niet lukt vanwege een fout.
Opstarten met d ingedrukt om in de diagnostiek te komen lukt niet en ook niet met option+d.

Wie heeft een oplossing?
Liever niet in vakjargon want daar begrijp ik toch niets van. Ik ben weer goed in andere dingen, maar niet met computers.

Alvast reuze bedankt!

Reacties

  • WesleyWesley    Beheerder
    Hoi Paul, je kunt deze oplossingen eens proberen: https://www.appletips.nl/mac-opstarten-lukt-niet/
  • Hi Wesley, dank voor je tips!

    Ik heb de tips doorlopen tot het herstellen van het nvram en pram. Bij de laatste wordt gevraagd om het geluid aan te zetten. Dat heb ik nu juist niet dus het opstartgeluid voor een tweede keer horen zit er bij mij niet in helaas.

    Ik kan voor de optie 'herstellen met behulp van fsck-fy en Single User Mode' kiezen maar dat lijkt mij teveel op het klassieke dos-scherm en daar blijf ik liever van weg. Ooit in Dos een teken teveel ingevoerd en alles was naar z'n grootje.... (vandaar overgestapt naar Mac)

    Volgens deze tip moet ik het commando fsck -fy invoeren terwijl ik op de afbeelding eronder fsck -ffy ingevoerd zie. Dat is toch al één f meer. Zodra ik dit soort verschillen zie haak ik af, tenzij ik zeker weet welke van de twee het juiste commando is. Heb jij enig idee?
    Alvast bedankt!
Log In of Registreer om te reageren.