Oude Open Wifi Netwerken vergeten

June 2017 aangepast in Airport en netwerken
Door de ICT-afdeling op mijn werk wordt ik gewaarschuwd: op een congres liet een ethical hacker (good guy) live liet zien op welke manier een smartphone, die niet verbonden is aan een WiFi-netwerk, toch onderschept kan worden.

'Iedere smartphone onthoudt alle WiFi-connecties die ooit zijn gelegd, zowel de beveiligde als de Open-Wifi-netwerken. Je smartphone zoekt constant naar één van die netwerken. Als hij er één vindt maakt hij verbinding. Zo word je automatisch verbonden aan bekende netwerken, zoals xxxxxx. Een hacker kan misbruik maken van deze functionaliteit met een Pineapple-apparaat. Dit apparaat onderschept het zoeken naar bekende WiFi-netwerken en doet zich vervolgens voor als een bekend Open-WiFi-netwerk. De WiFi-verbinding wordt opgezet en de toegang tot de smartphone is een feit. Al het verkeer en de gegevens op je smartphone worden nu zichtbaar voor de hacker.
Dit werkt alleen als er Open-WiFi -etwerken in je smartphone staan!'

'Gebruik nooit Open-WiFi-netwerken.
Verwijder alle Open-WiFi-netwerken uit je smartphone (meestal heet dat “Vergeet dit netwerk”).
Als je WiFi en/of Bluetooth niet gebruikt (je bent bv aan het winkelen in de stad), schakel ze dan helemaal uit. Scheelt overigens ook voor de batterij.
Normaal gezien zou je slechts twee tot vier WiFi’s in je smartphone moeten hebben, waar je regelmatig gebruik van maakt. Bovendien zouden dat allemaal versleutelde netwerken moeten zijn.

Bij IOS (Apple iPhone) kun je oude WiFi-netwerken niet selecteren en weggooien. Je zult alle netwerken moeten verwijderen en de beveiligde WiFi-netwerken weer moeten instellen.'

VRAAG: Is het juist dat je oude wifi-netwerken op je iPhone (of iPad) niet kunt verwijderen? Die moeten toch ergens zijn opgeslagen, anders zouden toch niet automatisch herkend kunnen worden?

Reacties

  • Instellingen, WiFi, de i-button achter het te verwijderen netwerk aantikken en dan "vergeet dit netwerk".
  • QuintenQuinten    Moderator
    In iOS zal je nooit een lijst krijgen van alle reeds verbonden WiFi-netwerken. Als je iCloud synchronisatie aan hebt staan, worden deze gesynchroniseerd met je iMac of MacBook, daar kan je in systeemvoorkeuren > netwerk > WiFi > voorkeuren... > netwerk alle netwerken zien waar je ooit reeds bent mee verbonden en die kan je dan verwijderen.
  • @berendvy : dan zie ik alleen de huidige gedetecteerde netwerken, het gaat mij om alle netwerken waar de iPhone in het verleden contact mee heeft gemaakt.

    @Quinten : ik heb - dacht ik - alles gesynchroniseerd. Ik zie wel systeemvoorkeuren > netwerk > WiFi >...maar daarna houdt het op: geen voorkeuren...>netwerk alle netwerken.
  • QuintenQuinten    Moderator
    @japo12345 Sorry, ik heb dit bovenstaande tekstje geschreven zonder controle op een computer. Het juiste pad is: Systeemvoorkeuren ▸ netwerk ▸ Wifi ▸ Geavanceerd... ▸ Wifi Dan heb je een lijst met alle voorkeursnetwerken (eigenlijk alle netwerken waar je ooit bent mee verbonden). En daar kan je ze dus verwijderen/toevoegen en rangschikken, de bovenste zullen worden verkozen om te verbinden boven de onderste netwerken. Na dat je de aanpassingen hebt gedaan, bevestig je door op Oke te drukken en daarna ook je instellen Toe te passen.
  • Dankjewel Quinten,

    Dat had ik inderdaad ook al gevonden.
    In de voorkeursnetwerken staan - bij mij - alleen de eigen apparaten.

    Kennelijk heb ik het zodanig ingericht dat de MacBook geen andere netwerken ziet.
    Wifi op de iPhone laat alle netwerken in het huidige bereik zien.

    Jaap
  • QuintenQuinten    Moderator
    De voorkeursnetwerken zijn alle netwerken waar je reeds succesvol bent mee verbonden en die niet zijn vergeten (optie op mac en iPhone). PS dit kan ook verschillen als je bv een locatieprofiel hebt aangemaakt. iPhone heeft deze functie niet.
  • June 2017 aangepast
    Misschien domme vraag , maar in iCloud instellingen zie ik nergens een vakje voor Wifi synchronisatie....of moet je daarvoor Safari of Mail of misschien sleutelhanger aanvinken ?
  • timoshatimosha    Moderator
    Wi-Fi sleutels worden gesynchroniseerd met de Sleutelhanger (Keychain). Op de Mac kan men in Sleutelhangertoegang -> iCloud alle gesynchroniseerde Wi-Fi sleutels terugvinden. Wi-Fi sleutels kan men daar ook verwijderen.
Log In of Registreer om te reageren.