iPhone Mail: melding "server staat relaying niet toe voor e-mailadres"

June 2017 aangepast in iOS 10 of eerder
Ik heb het probleem dat ik vanaf mijn iphone geen mail kan beantwoorden en steeds bovenstaande melding krijg. Ik heb gezocht of er andere gebruikers zijn die dit probleem hebben en veel providers hebben hier last van. Op mijn macbook pro en ipad heb ik geen last.
Wie weet raad. BVD Jos

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    June 2017 aangepast
    Dat betekent dat de mail provider geen SMTP Relay toestaat. Dus, met een mail adres van mail provider A mail verzenden op het netwerk van provider B.

    Als je op de MacBook Pro en iPad daar geen problemen mee hebt dan gebruik je op die toestelen een andere SMTP server dan op de iPhone.
  • Hallo Timosha kan ik een voorkeur instellen op mijn iphone voor de server om te verzenden of heeft iedere provider dit probleem.
  • timoshatimosha    Moderator
    June 2017 aangepast
    Ik gebruik alleen maar iCloud mail en kan dat daarom niet nakijken. Als je verschillende mail accounts gebruikt zou je de SMTP server kunnen kiezen in Instellingen -> Mail -> Accounts en dan bij het specifieke account.

    Sommige providers staan SMTP Relay toe andere dan weer niet. In Nederland staat bijvoorbeeld KPN dat niet toe.
  • Hoi Timosha, ik probeerde het mailtje nu met mijn icloud adres te verzenden en nu lukt het wel. Ik zal mijn icloud adres dus met doorsturen moeten gebruiken. Bedankt voor het advies. Groeten Jos
  • Hallo Timosha
    Het viel mij vanavond op dat ik op mijn macbook gewoon via mijn tele2 account berichten doorstuur en dat ik daar het probleem van het relaying niet heb. Het is dus echt een probleem van mijn iphone en hopelijk kan de oorzaak nog gevonden worden.
    groeten Jos
  • timoshatimosha    Moderator
    June 2017 aangepast
    Dat is een heel voorbarige conclusie. Het probleem ligt niet aan het mail account maar aan de specifieke SMTP server die het mail account gebruikt. Een Tele2 mail account op een Mac kan een andere SMTP server gebruiken dan een Tele2 mail account op een iPhone. Het ligt er aan wat jij allemaal ingesteld hebt.

    Aan de iPhone en de Mail app op de iPhone ligt het zeker niet. Die doen alleen maar wat jij ingesteld hebt. En de oorzaak heb ik al genoemd: je gebruikt op de iPhone een SMTP server die geen SMTP Relay toestaat.
  • Bedankt voor de uitleg. Ik ga de verschillende smtp servers die ik heb proberen.
    Ik heb icloud, gmail tele2 en t-mobile nu in gesteld dus ben benieuwd of er een wel werkt.
  • Hallo Timosha
    Ik heb op mijn ipad en macbook pro gewoon Tele2 als mail verzendserver ingesteld staan en dat werkt probleemloos. Op mijn iphone gaat het echter niet. Is er iets in de instellingen wat ik kan veranderen want ik vind het heel vreemd. Ook via gmail heb ik dit probleem alleen op de iphone.
    Gaarne advies
    Jos
  • timoshatimosha    Moderator
    Als het op een iPad werkt moet het ook op een iPhone werken. Beide toestellen draaien op iOS.

    Verwijder de accounts in kwestie en maak ze opnieuw aan op de iPhone. Ik heb geen ervaring met Gmail maar ik neem aan dat iOS automatisch de juiste servers kiest. Bij het Tele2 account zal je eventueel de servers zelf moeten ingeven (POP3/IMAP en SMTP).
Log In of Registreer om te reageren.