Gedraaide foto's

Ik maak foto's met mijn iPhone. Stuur deze door naar mijn laptop om deze te gebruiken op een website, digitale aankondiging borden en zo. Maar de foto's worden steeds gekanteld weergegeven. Hoe kan ik dat oplossen en voorkomen.

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    Op Windows onderteunen niet alle programma's de Exif Orientation tag, in deze tag geven moderne fototoestellen en smartphones, de oriëntatie mee van de camera.

    Normaal zullen "File Explorer" en de standaard voorvertoningsapplicatie in Windows 10 dit moeten ondersteunen, ik ken niet de situatie van oudere besturingssystemen, maar ik denk wel dat Windows 8 en hoger dit ondersteunen.

    Als het kan helpen raad ik JPEG Autorotate aan deze tool zal via de rechtermuisknop een selectie afbeeldingen in de juiste richting gaan roteren.
  • Hallo, vanop windows 10 stuur ik via ‘thuisdelen’ en appleTV foto’s door naar ons tekevisuetoestel. De rechtopstaande foto’s worden echter liggend weergegeven. Wat loopt er fout ? Ergens een instelling ?
    Hartelijk dank voor een reactie.
    Jos
  • timoshatimosha    Moderator
    December 2020 aangepast
    Het loopt fout in Windows die geen rekening houdt met de 'oriëntatie' in de EXIF metadata van de foto. Zie het tweede bericht in deze discussie.
  • Klopt niet denk ik.
    Heb ondertussen ontdekt dat foto’ met programmanaam: ‘microsoft Windows Photo Viewer’ niet rechtstaand worden weergegeven,
    Foto’s waar deze programmanaam niet staat werken perfect.
    Groetjes,
    Jos.
Log In of Registreer om te reageren.