Problemen met Safari

Hallo,
Ik werk met een imac met macOs Sierra versie 10.12.3 op. Ik heb ook geen andere browser op mijn imac staan en kan dus niets downloaden, ik kan nog wel naar de App Store gaan.
Ik heb iets verkeerd gedaan met Ccleaner, ik heb bij opstarten com.f-secure.browsing per ongeluk verwijderd.
Nu kan ik met safari niets meer openen want ik krijg de melding "Safari kan het opgegeven adres niet openen"
Safari kan 'x-fs-bp-query:///?r=safari-extension%3A//com.f-secure.browsing-protection-6KALSAFZJC/5c84cfd3&b=safari' niet openen omdat macOS internetadressen die met 'x-fs-bp-query:' beginnen niet herkent.
Ik heb op internet gezocht en in vroegere versies kon men safari terug zetten, dit is nu niet meer mogelijk???
Ik heb nu een recente back-up op een time capsule staan want al de vorige back-ups heeft de imac er zelf afgegooid bij de laatste back-up.
Is er een oplossing voor dit probleem en zo ja welke?
Dank bij voorbaat groeten Fonskes

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    Installeer dat F-Secure ding opnieuw en verwijder het dan weer met de "uninstall" optie.
  • Hallo timosha,
    Bedankt voor de reactie maar ik heb problemen met mijn iMac, en een geluk heb ik ook een mbp. Op de mbp heb ik, na lang zoeken, in finder in de bibliotheek, in cashes een map "com.f-secure.fsmac.gui" gevonden. Spijtig kan ik die map niet terugvinden op mijn iMac. Ik heb geprobeerd om die map van mijn mbp te kopieren en naar mijn iMac op safari te zetten maar dit is mij niet gelukt.
    Zit er dan niets anders op om een nieuwe installatie van Sierra te overwegen?
    Ben ik dan de programma's pages, numbers en keynote dan kwijt want deze zijn vermoedelijk niet meer origineel voorzien in Sierra, ik heb deze nog wel op mijn time machine staan.
    Groeten fonskes
  • QuintenQuinten    Moderator
    https://www.appletips.nl/os-x-opnieuw-installeren-zonder-je-gegevens-te-verliezen/
    Als je dit volgt, dan hoef je niks te vrezen, Pages, Numbers en Keynote zullen op je toestel blijven staan.
  • Hallo Quinten,
    Bedankt voor de reactie en inderdaad als ik verder had gezocht in de appletips had ik misschien zelf deze tip gevonden.
    Spijtig genoeg heb ik gedaan wat er werd voorgeschreven in de tip maar het probleem is niet opgelost. Ik kan nog steeds niet op Safari. Dus er zit niets anders op dan een clean install te overwegen?
  • QuintenQuinten    Moderator
    Voor dat je dat uitvoert, timosha haalde het al aan, het is dus een beveiligingsprogramma.
    Doe volgende zaken voor me:
    Verwijder het programma dat je zal terug vinden in je Programma Folder:
    Finder (Ga) ▸ Ga naar map...
    ~/Applications/ en /Applications Daar zoek je naar F-Secure en klik je op het Uninstall programma'tje

    Vind je dat niet meer terug dan kan je via het programma Terminal volgende regel uitvoeren:
    sudo /usr/local/f-secure/bin/uninstall_MacProtection

    Kan je ook eens kijken in Safari ▸ Voorkeuren... ▸ Extenties of daar geen extra extentie actief is die er iets of wat mee kan te maken hebben.

    Ook kijk je onder Algemeen of er niks in het veldje staat van Starpagina.

    Om Safari te resetten:
    Verplaats ook eens volgende bestanden naar je bureaublad
    ~/Library/Preferences/com.apple.Safari.Extensions.plist
    ~/Library/Preferences/com.apple.Safari.plist
    ~/Library/Preferences/com.apple.SafariCloudHistoryPushAgent.plist

    Bronnen:
    https://discussions.apple.com/thread/7192945
    https://community.f-secure.com/t5/F-Secure-SAFE/How-can-I-uninstall-the-security/ta-p/15560
  • Hallo Quinten,
    Uw reactie heeft resultaat opgeleverd.
    De eerste oplossing Applications zoeken in finder, heb ik eerst de iMac in het engels moeten zetten om alles te vinden, de tweede oplossing via terminal lukte evenmin.
    Dan heb ik via spotlight gezocht naar f_secure en vond dat er iets terug te vinden was in het programma "memory keeper". Ik heb dan dit verwijderd met CCleaner en dit is de oplossing geweest voor het probleem.
    Safari werkt terug als voorheen.
    Bedankt Quinten voor de oplossing voor mij maar eveneens bedankt voor al de andere oplossingen die ge reeds hebt gegeven voor al de andere problemen van anderen.
    Groeten fonskes

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.