ExpressVPN perikelen

March 2017 aangepast in Algemeen
Beste mensen,

Ik heb een abonnement op ExpressVPN, met de reden dat je VPN gebruikt als je uitsluitend op WiFi bent aangewezen. Ik heb dat progje ook op mijn iPhone 4S geïnstalleerd. Ik krijg de indruk dat VPN de weg naar een update blokkeert. In ieder geval stokte de reguliere update van de 4S via iTunes. Ik vermoed nu dat Express de identiteit van de iPhone verdoezelt. Die stond gewoonlijk met telefoonnummer en serienummer getoond in iTunes gedurende de hele actie. Tijdens de laatste update-actie, onder invloed van ExpressVPN, verdween eerst het telefoonnummer uit 't zicht, en bij voortschrijdende actie verscheen er achter de toestelidentiteit de indicatie n.b. Ik neem aan dat dat Niet Bekend betekent.
Resultaat: een update die niet wordt afgemaakt.

Bij het aanzetten van de iPhone verschijnt nu het bekende 4S stekkertje in beeld, met een pijltje erboven dat wijst naar het vakje iTunes. That's all. De update vindt nu plaats tot iets over de helft van het voortgangsbalkje, daarna stokt het. Niet alleen bij mij trouwens, ook in de Applestore, waar ik het toestel vergeefs aanbood voor herstel van de installatie. De iPhone was doodverklaard.

Nu ben ik oprecht bang dat zoiets ook gebeurt bij mijn iMac, en wil ik van ExpressVPN af. Verwijderen in ieder geval van mijn applicatie. Kan ik inderdaad veilig, en met het beste resultaat, zoals op de site van ExpressVPN wordt aangegeven, in Terminal de opdracht

/Applications/ExpressVPN.app/Contents/Resources/uninstall.tool

invoeren? Ik durf niks meer, eerlijk gezegd. Ook niet een complete vervanging van het besturingssysteem, op de Mac bijvoorbeeld, omdat ik niet weet wat er 'blijft hangen' van dat programma. En geen groter angst dan het verlies van de mogelijkheid van het normale gebruik van mijn computer. Of zie ik beren op de weg?
't Is uitgedraaid op een heel epistel, waarvoor mijn excuses. Ik dank iedereen voor de tijd die eventueel aan dit onderwerp wordt besteed, en ik hoor graag van u of er mogelijkheden zijn om via een andere weg dan via iTunes het herinstalleren van het besturingssyteem op een iPhone 4S te voor elkaar te krijgen.

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    Ik kan je al aanraden om een TimeMachine back-up te nemen. Je sluit een lege harde schijf aan op je computer en via Systeemvoorkeuren ▸ TimeMachine, maak je een back-up. Dit is niet alleen handig naar de toekomst toe, maar als je vreest iets fout te doen met je computer heb je nog altijd de laatste versie van je computer op een externe schijf staan.

    In de terminal lijn zie ik geen problemen. Die kan je gerust uitvoeren, je gaat hiermee je systeem niet omzeep helpen. Het kan zijn dat hij een error zal weergeven, maar dan moet je de terminal lijn voorgaan met het woordje sudo wat staat voor superuser.

    Een andere weg dan wat je gsm momenteel voorstelt is er niet, helaas.
  • Hey Quinten! Dank voor je advies inzake een back-up in TimeMachine. Ik ben meer van iCloud, zeg maar, omdat ik niet zozeer een back-up van het besturingssysteem, maar meer van het veiligstellen van de eigen data van belang vind, maar je spreekt met gezag, dus ik zal je raad opvolgen. Dank ook voor je geruststellende woorden met betrekking tot het uitvoeren van de verwijderingsopdracht in Terminal. Gaat goed komen. Deel je trouwens mijn vermoeden, dat ExpressVPN in het vernieuwen van het besturingssysteem van de iPhone en van de Mac een negatieve rol kan spelen?
  • QuintenQuinten    Moderator
    iCloud zal je documenten volledig kunnen veiligstellen op een iPhone maar nog niet alle gegevens op een iMac, omdat enkel de bestanden in de documenten map en bureaublad worden gesynchronseerd en dus niet de programma's en gegevens zoals, ingevoerde data of licenties. TimeMachine doet dat wel.

    Klopt, Apple laat je via hun gecontroleerde systemen de nieuwe systeembestanden downloaden, maar bij het installeren wilt Apple ook weten of het wel toegelaten is en of het toestel wel degelijk door Apple gemaakt is. De VPN zal dit tegenhouden.
  • KorKor
    March 2017 aangepast
    Ik zie niet in hoe een VPN dat tegen kan houden, al kun je nooit slecht geschreven software uitsluiten. In principe zorgt de VPN software er voor dat de pakketjes met data gecodeerd van jou naar de server van de VPN provider gaan, daarna gaat de OpenVPN encryptie eraf en gaan die pakketjes verder naar Apple. Er wordt verder niets aan veranderd, dat kan ook niet want Apple gebruikt ook encryptie om de verbinding tussen jou en Apple te beveiligen.

    Ik heb ervaring met twee VPN-diensten en nooit problemen met hun software gehad. Over het algemeen zijn de Apps die VPN providers beschikbaar stellen gebaseerd op het Open Source pakket OpenVPN voor de Mac en voor een iPhone gebruikt men een ander protocol. Het is allemaal standaard software, dat al jaren gebruikt wordt. Zowel bij de Mac als de iPhone software kun je de VPN uitzetten als je bijv. thuis bent.
  • QuintenQuinten    Moderator
    De software van Apple word wel degelijk gecontroleerd. Ik heb het niet over software van derden, dat is een ander verhaal. Als het niet kan (door geen verbinding met het internet) word het niet gedaan, maar wel bij een eerst volgende update, installatie maar indien er wel een internet verbinding is, ook is het een zeer slechte word er wel een poging gedaan.
Log In of Registreer om te reageren.