MacBook Air met Parallels komt niet aan de 10 uur gebruiksduur?

March 2017 aangepast in macOS 10.12 Sierra
Ik heb sinds begin februari een nieuwe MacBook Air gekocht. Er wordt dan gezegd, dat de batterij 10 uur kan volhouden. Ik snap, dat dit gemiddelden zijn. Ik heb nu 2 keer exact op de minuut bijgehouden hoelang de batterij meegaat. De eerste telling was 352 minuten en de tweede keer 354 minuten. Dus beide keren nog geen 6 uur. Nu moet ik er wel bij vermelden, dat ik ook Parallels op mijn Mac draai.
Ik heb Adobe Flash Player verwijderd en bij Safari heb ik Java uitgeschakeld.
Is het dan toch zo, dat Parallels een zware wissel trekt op de batterijduur? Dat zou ik graag eens willen weten. Misschien heeft iemand ook ervaring met Parallels en de batterijduur?
Alvast bedankt.

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    * De gebruiksduur van de batterij is afhankelijk van de configuratie en het gebruik. Ga naar www.apple.com/benl/batteries voor meer informatie.
    citaat van de Macbook Air pagina op de site van Apple.

    Nog een grote tip: Optimale prestaties
    - Gebruik de laatste software: bugs kunnen batterijduur verminderen
    - Gebruik je toestel enkel bij optimale omstandigheden, dit wil zeggen kamertemperatuur.
    - Opladen zonder hoes, het toestel genereert warmte die moet kunnen ontsnappen.
    - Ook zijn volgende factoren belangrijk: Systeemvoorkeurenpaneel Energiestand kan je instellen dat bepaalde processen niet veel energie verbruiken, Helderheid pas je manueel aan en zet het het op een aangename lage stand, Wifi verbruikt stroom, schakel het uit, als je het niet gebruikt (het zoekt voortdurend naar nieuwe connecties) en als laatste verwijder alle aangesloten apparatuur, SD-kaarten en sluit programma's af als je ze niet meer gebruikt.

    Gevonden op: Apple — Batterijen - Optimale prestaties

    PS: jouw MacBook Air: Deze computer is niet ontworpen met in het achterhoofd om zware rekenkracht aan te kunnen, natuurlijk kan het dat wel aan maar niet op de manier waarop de MacBook Pro's dat kunnen.

    PPS: De batterijduur is getest enkel met gebruik van telkens 1 standaard applicatie in de meest optimale omstandigheden. Dit wil ook zeggen, het toestel stond heel erg dicht bij de wifi-router. Veel functies die Apple voorstelt, zoals TimeMachine, AirDrop, Power Nap zijn dan ook niet ingeschakeld

    PPS: Windows draait bovenop je toestel dus dat verbruikt ook stroom en Windows gebruikt in vergelijking met macOS ook meer stroom. Parallels is enkel een programma dat een infrastructuur en basis bied om Windows te draaien, maar dat verbruikt ook stroom.

    PPPS: Kleine vergelijking:
    MacBook Air 13 inch (basis model, maart 2015)
    Batterij: 12 uur (11 inch: 10 uur)
    Processor: 1.6 GHz Intel Core i5 (boost tot 2.7 GHz)
    RAM: 8 GB (recent nog maar uitgebreid, was 4GB)
    Voorgesteld als: huis, tuin en keuken toestel voor wat internet en Word documenten te maken.

    MacBook Pro 13 inch (basis model, maart 2015 (niet laatste nieuwe))
    Batterij: 12 uur
    Processor: 2.7 GHz Intel Core i5 (boost tot 3.1 GHz)
    RAM: 8GB
    Voorgesteld als: Grafische computer, voor beeld en videobewerking.

    Wat je hier ziet zijn veel cijfers: maar je kan concluderen dat jouw toestel niet het beste keuze is voor Parallels te gebruiken. Maar het belangrijkste is, het kan het aan.

    Sorry voor de lange reactie, maar ik geef je dit nog mee: Je moet Parallels met Windows zien als een tweede hond die uit dezelfde voederbak zal moeten eten. Het raakt dus sneller op, voorzie dus op voorhand een grotere voederbak of koop een 2de. Want als je de hond graag ziet, doe je die niet zo maar weg. Je past je aan. — Ik heb deze quote ooit eens gehoord en ik vond dat een goede vergelijking.
  • @Quinten, bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik heb het gesnapt. Ik heb bewust gekozen voor mijn huidige Mac Book Air en zal dus moeten accepteren, dat de batterijduur minder is. Al vind ik 6 uur toch nog heel wat. Nogmaals dank.
  • timoshatimosha    Moderator
    March 2017 aangepast
    Voor virtualisatie van Windows, met Parallels of VMWare, is 8 GB RAM veel te weinig. Windows zelf heeft al minimum 4 GB nodig. Dan blijft er nog maar 4 GB over en dat is op het randje voor macOS 10.12 Sierra.

    Elke virtualisatie software, Parallels, VMWare of VirtualBox, gebruikt heel veel CPU capaciteit en dus energie. Als een 1.6 GHz Core i5 processor continue op 2.7 GHz moet draaien dan kost dat ook nog een hoop energie.

    Als je toch Windows moet gebruiken is het veel beter om Windows met Bootcamp te draaien, dus native ipv. virtualisatie.


  • @timosha, ik ben niet zo'n computer-held dus ik stel misschien domme vragen. Mijn excuses alvast. Kun je me uitleggen wat het voordeel is van Bootcamp t.o.v. Parallels? En als ik Bootcamp ga gebruiken moet ik dan de huidige Windows10 versie verwijderen en dan via de installaties hijs opnieuw installeren?
    Alvast bedankt.
  • timoshatimosha    Moderator
    March 2017 aangepast
    Met Boot Camp draait Windows zoals op een Windows computer. Met Parallels draait Windows virtueel. Een virtualisatie vergt altijd veel meer energie. Nadeel is dat men niet gelijktijdig macOS en Windows kan gebruiken. Men start de Mac op in macOS of in Windows.

    https://support.apple.com/nl-nl/boot-camp

    Een Boot Camp partitie kan men ook in Parallels draaien. Dan wordt er iets minder energie verbruikt omdat niet alles van een virtueel Windows image draait. Er moet dan ook niets gecomprimeerd en gedecomprimeerd worden.
  • Bedankt @timosha voor je toelichting. Hier ga ik eens diep over nadenken. (-;
  • @timosha, ik heb de knoop doorgehakt en Windows10en Parallels van de Mac verwijderd. Via jouw bovengenoemde link heb ik alle stappen gevolgd om Windows10 te installeren met Boot Camp. Het is me hartstikke goed gelukt en ik moet zeggen met de batterijduur gaat het voortreffelijk. Kwam ik met Parallels tot nauwelijks 6 uur nu met Boot Camp kom ik tot meer dan 8 uur. Dat is toch een wezenlijk verschil.
    Ik wil je hartelijk dank zeggen voor je tip en uitleg.
    Jo
  • timoshatimosha    Moderator
    Tof :)

    //slotje

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.