iCloud opslag gekocht en telefoon toch vol...

Ik heb een tijdje terug opslag gekocht bij iCloud op mijn iPhone. Mijn telefoon blijft echter aangeven dat hij vol is... Als ik kijk bij storage zie ik dat de opslag van de telefoon inderdaad vol is maar ik heb bij iCloud nog 34 GB open... Hoe kan het dat mijn telefoon toch blijft zeggen dat hij vol is? Mis ik ergens iets qua instelling ofzo?

Hoop dat iemand me kan helpen! Alvast bedankt!

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    iCloud is geen verlengde van het interne opslaggeheugen van een iPhone/iPad. Met iCloud kan je dus het opslaggeheugen niet uitbreiden. Concreet, op een 16 GB iPhone krijg je met 50 GB iCloud opslag niet plotseling een iPhone met 66 GB opslaggeheugen.

    iCloud is in eerste instantie een synchronisatie mechanisme. iCloud Drive biedt wel opslag maar om de bestanden in iCloud Drive te gebruiken worden die toch weer naar het interne geheugen van de iPhone verplaatst.

    https://support.apple.com/nl-nl/HT201104

    http://www.apple.com/icloud/


  • In grote lijnen met Timosha eens. Als het echter om lokale foto-opslag gaat is er wel degelijk opslagcapaciteit op de iPhone te winnen!! Dient uiteraard de iCloud-fotobibliotheek wel te worden geactiveerd.
  • Ik heb hetzelfde probleem. Moet steeds apps verwijderen omdat intern geheugen vol zit. Kan ik ook fysiek de foto's van de iPhone afhalen en bijvoorbeeld opslaan op de iCloud of in Photo's op de iMac?


  • Aha, ik snap het. Als ik echter iCloud-fotobibliotheek activeer, dan krijg ik al mijn foto's van al mijn devices overal te zien en zit mijn telefoon nog voller... Enige optie is dus echt dingen verwijderen van je telefoon neem ik aan?
  • QuintenQuinten    Moderator
    Wat kan helpen om ruimte te besparen is het volgende:
    Verwijder Facebook, Twitter, instagram, Pinterest, Snapchat van de telefoon en installeer deze opnieuw. Deze programma's bevatten vaak veel te veel onnodige caches.

    Om te zien hoeveel ruimte je apps in beslag nemen kan je best eens kijken naar Instellingen ▸ Algemeen ▸ Beheer opslagruimte ▸ (opslag) Beher opslag

    Om ruimte vrij te maken bij foto's. Kan je het volgende doen. De foto's die je wilt bewaren in iCloud. Plaats je in Albums, om zeker er van te zijn dat ze in iCloud staan deel je ze. Verwijder vervolgens het iCloud account van je toestel en verwijder nu overbodige foto's. Voeg vervolgens iCloud terug toe aan je gsm en nu staan enkel nog met 100% zekerheid je foto's in iCloud. Als je ze wilt bekijken, zullen ze terug worden gedownload naar je iPhone.
  • @Ezra777, foto's genomen met de iPhone plaats ik op de iMac via de fotostream(Foto's app) in passende albums aangemaakt in de linker kolom.
    Daarna verwijder ik ze fysiek uit de Camera app van de iPhone, resultaat...21,99GB beschikbaar van de 27,83, enkel de echte lieverds laat ik staan in de app en die komen mee met het terugplaatsen van een backup op een eventuele nieuwe iPhone.
    Al die andere staan in de albums op de iMac.
    Indien je deze permanent ook op de iPhone te wilt bekijken kan je dan (opslag bijkopen en) je Foto's bibliotheek in de iCloud aanvinken.
  • Ik heb een zelfde soort probleem.
    Ik betaal al bijna een jaar voor ICloud via een ITunes tegoed kaart. Mijn telefoongeheugen zat zo vol en kon de update naar 9 en later 10 niet doen. Dus ICloud geïnstalleerd en ja hoor, het werkte.
    Wat later kreeg de waarschuwing dat mijn ICloud bijna vol zat, dus maar betalen. Alleen ondanks dat ik nu dus al een jaar voor 50 Gb extra opslag betaal, heb ik nog precies 45.47 Gb in de betaalde ICloud over. De opslag die ik al had, die 5 gratis GB dus, is wel netjes van die 50GB afgehaald. Je krijgt het er dus niet echt bij.
    Ik zou op zijn minst verwachten dat nieuwe foto's en documenten ed. gewoon naar de ICloud gaan en ik dus zie dat die extra 50GB waarvoor ik betaal ook gebruikt wordt!!!
    Doe ik nu al maanden alles verkeerd? Om nu weer mijn foon te updaten moet ik er dingen afhalen wat ik eigenlijk niet wil. Alles staat wel op mijn laptop, maar sommige dingen, foto's, filmpjes en documenten wil je gewoon bij de hand hebben.
  • timoshatimosha    Moderator
    January 2017 aangepast
    Mijn telefoongeheugen zat zo vol en kon de update naar 9 en later 10 niet doen.
    Dat is in ieder geval een verkeerde conclusie. Als er niet voldoende opslagcapaciteit vrij is om een OTA (Over The Air) update te doen kan je nog altijd een update met iTunes doen. Wat trouwens de beste manier is om een grote update te doen. Er komt dan een fris gewassen en gestreken disk image op het toestel.

  • Ook ik worstel als velen lees ik met het probleem van een bijna volle iPhone terwijl ik 200GB heb in de iCloud, tegen maandelijkse betaling natuurlijk. Ik heb dit forum, en andere, afgezocht HOE ik alle foto's kan bewaren in iCloud of desnoods op mijn MacBookPro SSD van 500GB, of mijn NAS-QNAP met 4TB schijven. Ik lees steeds dat foto's verwijderen van alleen iPhone (of iPAD) niet kan. Sterker nog, ik fotografeer ook met een DSLR in RAW en/of JPEG formaat, dus grote files. Deze foto's zet ik rechtstreeks op mijn MacBookPro (Sierra 10.12.2) in Photos, via import, back-ups gaan naar de NAS. Echter deze foto's zie ik dan ook op mijn iPhone ook al staat Optimaliseer iPhone opslag aan, waardoor het bij ca 10.000 foto's toch enkele GB uit mijn iPhone geheugen eet! Voor fotostream met iPhone genomen foto's zou er volgens mijn iPhone settings alleen UPLOAD naar iCloud apparaten moeten plaatsvinden. Waarom dan toch download? Ik zie dit niet op mijn iPAD? Vroeger toen ik nog Apple's Aperture gebruikte had ik deze problemen niet maar ik weet niet zeker of ik toen ook vol in de iCloud zat. Btw, ik heb ook geprobeerd te switchen naar Adobe's Elements 14 op mijn MacBookPro, maar dat is echt een ramp met vele hangs en crashes omdat werkgeheugen vol en vast loopt.
    Ook gepoogd andere apps te deleten en daarna weer te installeren, maar daarmee raak ik ook de foto's kwijt die via bv WhatsApp binnen kwamen... en dat wil ik ook weer niet.

    Wie heeft er een advies hoe ik dit kan oplossen, OF (wellicht handiger) waar ik goede instructies vind hoe een goede foto structuur op te zetten in Apple omgeving? Sorry voor het lange verhaal ;)
  • heb nog steeds hoop op een reactie & oplossing door een genius :)
  • QuintenQuinten    Moderator
    Ik raad je aan om dit artikel eens te lezen: iPhone of iPad opslag uitbreiden via iCloud-opslag. Zie mijn oplossing hierboven hoe je ruimte kunt besparen op een toestel.

    PS: iCloud Drive is er gemaakt voor online opslag en het delen tussen toestellen van telkens de laatste versie. Het is niet zo net als een harde schijf, ontkoppeld, is weg.

    Je moet het account ontkoppelen van je toestel, waarvan je zeker bent dat die foto's online terug te vinden zijn en dan vervolgens manueel van je toestel verwijderen. Later voeg je het account terug toe en zonder de foto's te openen zijn ze gelinkt op je toestel, open je ze toch dan worden ze gedownload naar het toestel.
Log In of Registreer om te reageren.