Na Sierra mogelijkheid terugzetten naar ouder systeem?

February 2017 aangepast in macOS 10.12 Sierra
Na update naar Sierra allerlei problemen op macbook pro:
- photoshop (CS6) vliegt eruit na elk bestand dat gesloten word. Binnenkort thuis een magazine met foto's maken, dat gaat niet opschieten zo.
- timemachine wil geen reservekopie meer maken
- op portable drive kan alleen nog gelezen en niet meer geschreven worden
- printen gaat weer na update van drivers, maar scannen kan niet meer via de computer - alleen nog via een usb-stick
en zo zal ik nog wel een aantal dingen tegenkomen die niet te verhelpen zijn.

Vragen:
- kan ik nog terug naar een veel ouder systeem? Bij aankoop in 2013 stond er Lion op.
- zo ja, kan ik daarvoor de 'Gecombineerde OS X Mountain Lion v10.8.5-update'? Gevonden in https://support.apple.com/nl_NL/downloads/Mountain%20Lion

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    zo ja, kan ik daarvoor de 'Gecombineerde OS X Mountain Lion v10.8.5-update'?
    Dat gaat niet werken want dat is een update voor OS X 10.8 Mountain Lion. Je kan een schone Mountain Lion installatie maken met een USB-stick:

    https://www.appletips.nl/10-8-een-installatie-usb-stick-aanmaken/
  • Ik durf geen schone installatie te maken, want dan zijn alle bestanden weg - en aangezien timemachine het nu niet doet… Daarna weer wel dan?
    Mountain Lion is via de appstore trouwens niet meer te krijgen.
    Toch maar apple bellen.
  • timoshatimosha    Moderator
    February 2017 aangepast
    Als je Mountain Lion ooit "gekocht" heb is die nog steeds te downloaden uit de Mac App Store. Tenminste, bij mij is dat zo:



    Een aantal van de problemen die jij noemt zullen ook wel te wijten zijn aan software/drivers van derden die niet compatibel zijn met macOS Sierra. Die portable drive is waarschijnlijk geformatteerd in NTFS.


  • Status:

    Apple gebeld, want Mountain Lion staat niet in mijn appstore. Die wordt door mijn computer wel gevonden als ik 'even' alles wis… Daar moet ik ook 'even' over nadenken: Voor het updaten naar Sierra ben ik al uren bezig geweest om alles te kopiëren en Sierra te installeren. Nu zou het me weer uren kosten om weer alles te kopiëren, te wissen en te herinstalleren, met 0% garantie dat het goed gaat?

    Timemachine doet het weer na verschillende keren Recovery-Schijfhulp.

    Externe drive: bestanden waren te kopiëren, heb de schijf opnieuw geformatteerd, nu weer te beschrijven.

    Photoshop 6 CS: ik vond op een forum de oplossing met Option+Command+Shift het programma op te starten zodat het instellingenbestand wordt gewist. Dit werkt een paar bestanden goed en daarna crasht het weer als ik een bestand sluit.
    'k Heb Photoshop 6 opnieuw geïnstalleerd vanaf gekochte dvd, werkt ook niet. Contact opnemen met Adobe kan niet, ze bieden geen ondersteuning meer voor CS 6.
Log In of Registreer om te reageren.