Airport Time Capsule 'Kan geen reservekopie maken van Mac'

January 2017 aangepast in Airport en netwerken
Ik ben al een dag lang bezig om een reservekopie in te stellen via Time Machine op mijn TC maar wat ik ook probeer ik blijf dezelfde melding krijgen. En ik heb echt alles geprobeerd nu. Ik heb hem alweer 8 x opnieuw opgestart, bekeken of er in mijn modem instellingen anders waren, gekeken in mijn Mac naar de instellingen maar ik kom er echt niet uit. Ethernetkabel zit ook in de juiste uitgang. Dus nu is mijn vraag;
- Zou het de firewall zijn die het blokkeert?
- Of zit er in het systeem ergens een registratie over oude harde schijven die ik als reservekopie gebruikte?
- Of heb ik speciale serverinstellingen nodig (adressen, IP-instellingen) die ik op de TC moet aanpassen of verwijderen omdat daar in de storingsmelding om wordt gevraagd?
Google geeft mij tot dusver geen uitsluitsel, evenals Apple Support dat niet kan. Hopelijk hebben jullie hier wel de gouden tip.

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    January 2017 aangepast
    Je hebt het over een "modem". Dan nog maar eens de standaardvraag: is dat écht een modem? Een modulator-demodulator? Of is het een modem + router in één behuizing? Als dat het geval is hoe heb je de TC dan aangesloten aan de modem-router? In brugmodus?

    Maak eens een screenshot van de TC instellingen en plaats die hier.
  • Ik kan helaas niet altijd bij de instellingen van de TC. Maar mijn modem is een Experiabox van KPN. Ik heb ondertussen ook al wat poorten (Port forwarding) opengezet op de modem maar dit is tot dusver zonder enig succes gebleken. Ook de DHCP-server uitzetten had geen resultaat. Dat had ik ergens ook nog gelezen namelijk. Ook las ik ergens iets over een switch en toen zag ik in mijn modem een 'IPv6-switch' op aan staan. Ook deze uitgezet even maar dat gaf niks nieuws. Geen idee wat een 'DDNS' is maar die staat in mijn modem nog op uit.
    Vanochtend nog 3 uur eraan gezeten, kabels verwisseld van uitgang, nog een paar x de TC uitgegooid, ook in mijn Mac wat internetopties aangepast, maar ik ben nog steeds nergens ermee.
    En het gekke is dat zodra ik mijn TC aanzet ik, of mijn Apple TV niet meer werkend krijg, of het hele netwerk eraf ligt.
  • timoshatimosha    Moderator
    De instellingen van de Time Capsule zijn correct. Ik heb hier ook een TC in brugmodus en het enige verschil met mijn instellingen is dat ik een statisch IP-adres gebruik voor de TC. Jij gebruikt DHCP maar dat zou eigenlijk niets mogen uitmaken.

    Een ander verschil is dat mijn primaire router een AirPort Extreme is die direct is aangesloten op een échte modem (modulator-demodulator). Dus geen modem-router zoals een Experiabox.

    Ik ben bijna zeker dat het probleem in de Experiabox zit. Om een Time Machine backup te maken zijn er twee dingen noodzakelijk:

    1) Een AFP (Apple Filing Protocol) verbinding tussen Mac en TC;
    2) Het Bonjour (aka mDNS aka Multicast DNS) protocol. De TC wordt door de Mac geadresseerd met het Bonjour protocol. In jouw geval dan met het adres "AirPort Time Capsule van Thom.local";

    Van sommige KPN Experiaboxen is bekend dat die Bonjour niet of zeer slecht ondersteunen.

  • Dus met andere woorden: KPN eens gaan vervelen met vragen? Bedankt voor jouw duidelijke reactie trouwens. Blij mee
  • vraagje timosha:

    De link is toch tussen Mac en TC , je hebt de modem naar internet toch niet echt nodig om te backuppen ? Moet het eigenlijk niet lukken zonder modem ?
  • timoshatimosha    Moderator
    January 2017 aangepast
    Ik heb het ook niet over de modem "modulator-demodulator". Maar over de AFP verbinding tussen Mac en Time Capsule. En die verbinding loopt over de primaire router. Evenals de Bonjour adressering. In het geval van @thomummels is er misschien sprake van een KPN modem-router die AFP en Bonjour niet goed ondersteunt.

    Er is nogal wat spraakverwarring over die "modems". Zeker als die dingen in één behuizing zitten met een router. En routing loopt niet altijd over het Internet (WAN). In dit geval loopt de routing over het LAN (of WLAN).
  • Ik heb die box van KPN natuurlijk wel nodig voor internet. En aangezien ik mijn Mac uiteindelijk automatisch wil laten backuppen, omdat ik vaak van huis weg ben ermee, is het wel prettig als die 2 normaal met elkaar overweg kunnen zonder dat ik mij continu zorgen moet maken of de verbinding niet is weggevallen e.d.
    Maar misschien moet ik KPN ook eens vragen om een box voor alleen internet geschikt want ik doe toch niks met het TV signaal ervan.
  • timoshatimosha    Moderator
    January 2017 aangepast
    Maar misschien moet ik KPN ook eens vragen om een box voor alleen internet geschikt want ik doe toch niks met het TV signaal ervan.
    Vraag aan KPN of ze alle router en Wi-Fi functies kunnen uitschakelen in die Experiabox. Bij Telenet en Ziggo is dat mogelijk. Die zetten de ingebouwde router dan in brugmodus. De WAN poort van een AirPort Extreme wordt dan verbonden met de WAN poort van de modem (nu is het ding alleen nog een modem omdat alle router/Wi-Fi functies verdwenen zijn).

    Googel ook eens op "kpn experiabox brugmodus" dan kom je een aantal oplossingen tegen.
Log In of Registreer om te reageren.