Back-up via Time Machine moet regelmatig helemaal opnieuw

January 2017 aangepast in Algemeen
Sinds enkele maanden krijg ik regelmatig de melding "Time Machine voltooide de controle van uw reservekopieën. Ter bevordering van de betrouwbaarheid moet Time Machine een nieuwe reservekopie voor u maken". Als ik op "Maak nieuwe reservekopie" klik blijken al mij oude back-ups gewist te zijn. Ik heb geprobeerd de interne harde schijf te controleren met Schijfhulpprogramma, maar daar kan ik de Time Capsule niet vinden als hij op dat moment geen back-up maakt. Controle tijdens een back-up lijkt mij niet aan te raden, omdat dan de back-up waarschijnlijk verstoord raakt, of niet? Als ik een nieuwe back-up maak worden enige tijd weer automatisch back-ups gemaakt, totdat het weer een keer misgaat. Ik heb deze Time Capsule 1 jaar en had aanvankelijk geen problemen, maar het is de laatste maanden al 3-4x gebeurd.

Kan ik de interne schijf van Time Capsule überhaupt controleren met Schijfhulpprogramma? Wat zou de oorzaak van het probleem kunnen zijn? Ik heb zelf de indruk dat het probleem is opgetreden sinds de laatste update van OS Sierra, maar weet dit niet zeker. Ik maak de back-ups draadloos en heb mijn WiFi netwerk al gecontroleerd doch geen problemen vastgesteld.

Paul

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    De interne HD van een Time Capsule kan men niet controleren met het Schijfhulpprogramma. Het is immers een netwerk HD. Het besturingssysteem van de Time Capsule is NetBSD en heeft niets te maken met macOS Sierra.

    Het is niet uitgesloten dat de Time Capsule HD langzaam corrupt aan het worden is. Als je toch regelmatig een volledig nieuwe backup moet maken kan je de TC HD eens wissen (=opnieuw formatteren in HFS+). En dan een nieuwe backup maken.

    En, zoals zo vaak heeft dit probleem dus ook niets te maken met de macOS Sierra update.
  • Sinds een paar weken heb ik het zelfde probleem. Op Internet vond ik hierover meer klachten, al vanaf 2011!! Ik heb nog nergens een echte oplossing gevonden die ik aandurf.
  • Ik heb de HD van Time Capsule maar gewist en ben opnieuw begonnen. Ben benieuwd of dat helpt...

    Paul
  • timoshatimosha    Moderator
    Ik heb dat probleem één enkele keer meegemaakt. Dat was een jaar of vier geleden. Na wissen van de HD is het probleem tot nu toe niet meer opgetreden.
  • Heb sinds enkele maanden hetzelfde probleem. Opnieuw opstarten van de TC, factory resets, wissen en opnieuw formatteren, renamen, wat dan ook ; het gaat even goed en dan de vermaledijde foutmelding weer; "Nieuwe back up maken" of "kan de schijf niet vinden". Soms kan ik de boel weer aan de gang krijgen met "verbind met server" maar meestal ook niet. Ik krijg de indruk dat het een netwerk probleem is als de Mac in sluimerstand gaat? Trouwens, werkt Timemachine backup mbv TC alleen wireless of ook via ethernet/LAN?
  • timoshatimosha    Moderator
    Een Time Machine backup werkt ook via een Ethernet verbinding met de Time Capsule.
Log In of Registreer om te reageren.