Time Machine back-up van e-mails (van Mail) is onvolledig

Probleem
Ik open Mail, selecteer een zelf aangemaakte map/postbus en activeer Time Machine. Time Machine opent zich met als tijdstip „NU”. Links in beeld zijn zowel de zelf aangemaakte mappen als de standaard Apple mappen zichtbaar (scherm 1).
Ik klik rechts op enkele dagen eerder en het scherm van de gekozen dag verschijnt. De zelf aangemaakte mappen worden niet weergegeven en kan ik daarom niet selecteren en dus ook niet terugzetten (scherm 2).
Als mijn computer het begeeft of gestolen wordt (gelukkig nu nog niet) dan heb ik geen backup beschikbaar van de mails die ik heb bewaard in zelf aangemaakte mappen.

Historie
Enkele maanden geleden, na het installeren van Sierra, was spontaan een reeks mails, ondergebracht in zelf aangemaakte mappen (niet alle), verdwenen. Met de menuopdracht „Postbus/Bouw opnieuw op” konden ze teruggehaald worden. Vanuit Time Machine zette ik ook enkele zelf aangemaakte mappen terug die bleken te verschijnen in een nieuwe map met de naam com.apple.Mail.Backup. Controle, een aantal dagen later, maakte het hierboven beschreven probleem zichtbaar. Na de laatste update van Sierra (10.12.2) werkte Time Machine weer normaal. Enkele dagen later was het bovengenoemde probleem weer aan de orde, tot op heden. Onder de standaardlijst met door Apple gemaakte mappen is een linkje dat zichtbaar wordt als de cursor er op wordt gezet. Door klikken staat er dan afwisselend: „Toon” of „Verbergen”. Dat maakt de zelf aangemaakte mappen niet zichtbaar. Enkele dagen geleden was in Safari de volgorde in de lijst met bladwijzers veranderd en waren vroegere versies van bladwijzers toegevoegd.

Hardware: iMac van 4 jaar oud.

Acties
Om de paar weken gebruik ik het aanbevolen CleanMyMac 3, alleen standaard (slimme opruiming).
Als ik vanuit Finder of Contacten met Time Machine mappen wil terugzetten, dan zie ik die mappen in Time Machine en kan ze zo nodig terugzetten. De knop „Zet terug” is actief.
Ik heb met Schijf-EHBO uit het hulpprogramma mijn externe HD gecontroleerd maar die was oké. Ik zag dat er automatisch herstel kan worden uitgevoerd en vraag me af of er dan data, zoals mails, kunnen verdwijnen. Dat is vooral van belang als ik dat op de HD van de iMac toepas.

Conclusie
De werking van Time Machine, Mail en van Safari is verstoord. Vermoedelijk na de overgang van OS X El Capitan naar Sierra. Een update van Sierra naar 10.12.2 gaf slechts tijdelijk een oplossing.

Vragen
Als ik Sierra opnieuw installeer (zowel met of zonder behoud van data) en er gaat iets fout dan heb ik nu geen backup van de mails en dat wil ik voorkomen.
Hoe kan ik met zekerheid een backup van de mails maken?


Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    January 2017 aangepast
    Hoe kan ik met zekerheid een backup van de mails maken?
    Maak een kopij van de directory ~/Library/Mail/V4/ op een betrouwbaar extern medium, geformatteerd in HFS+. De directory V4 kan meerdere folders bevatten. In mijn voorbeeld is de eerste folder voor "Mail on My Mac" (mijn archief). En de tweede de iCloud IMAP Mail. De folder MailData bevat indices en property lists.

    Laat in de toekomst CleanMyMac niet met Mail prutsen.

    Ik heb mijn mail eens nagekeken in de Time Machine backup en die is wel compleet. In het archief staan mails vanaf ik iTools, @mac.com en @me.com gebruik en dat is sinds 5 januari 2000.


  • Het lijkt wel of er een soort wonder is gebeurt. Spontaan werkt Time Machine weer correct. Eerst werkte dat niet, na de update van Sierra (10.12.2) ineens weer wel, spontaan daarna ineens weer niet, en nu ineens weer wel. Misschien dat het er morgen ineens weer mee stopt. Daarom is een backup extra belangrijk. De directory ~/Library/Mail/V4/ kon ik met de zoekfunctie in Finder terugvinden, maar nu niet meer. Het is een geheim verborgen bestand.
    Vraag 1: Hoe kan ik er bij komen?

    Omdat het de hoogste tijd is voor een clean install van Sierra, is het ook belangrijk een backup te maken van de data in Contacten, Foto’s, en de wachtwoorden in Safari. Omdat ik slechte ervaringen heb met iCloud wil ik deze data rechtstreeks vanuit de HD op mijn iMac in een backup vastleggen op een externe HD en van daaruit, na de clean install, terugzetten op de iMac.
    Vraag 2: Waar vind ik de databestanden voor Contacten, Foto’s, en de wachtwoorden in Safari?
    Vraag 3: Als ik deze DATAbestanden terugzet m.b.v. TimeMachine, komt er dan ook rotzooi mee terug? Het lijkt me overigens veiliger dat te doen via een externe HD.
  • Achteraf blijkt dat op de dagen dat Time Machine geen backup toonde van de voorgaande dagen, dat er op die dagen wel backups zijn gemaakt, maar dat die niet zichtbaar konden worden gemaakt. M.a.w. het probleem zit hem in het onzichtbare linkje waarover ik eerder sprak, dat soms wel en soms niet, de zelf aangemaakte mappen in Time Machine zichtbaar maakt.
    Onder de standaardlijst met door Apple gemaakte mappen is een linkje dat zichtbaar wordt als de cursor er op wordt gezet. Door klikken staat er dan afwisselend: „Toon” of „Verbergen”. Dat maakt de zelf aangemaakte mappen niet zichtbaar.
  • timoshatimosha    Moderator
    Onder de standaardlijst met door Apple gemaakte mappen is een linkje dat zichtbaar wordt als de cursor er op wordt gezet.
    Dat wat jij een "linkje" noemt is een functie van macOS (en OS X) die in meerdere standaard programma's aanwezig is. Bijvoorbeeld ook in Finder en Agenda. In ieder geval tof dat het "probleem" opgelost is.
  • Het probleem lijkt nu spontaan opgelost, maar het kan wel weer opnieuw optreden. Daarom wil ik wel de backups maken die genoemd worden onder de vragen 1, 2 en 3, waar ik het antwoord nog niet op weet. Je doet me een groot plezier op die vragen in te gaan.
Log In of Registreer om te reageren.