Bluetooth niet geïnstalleerd?

January 2017 aangepast in Hardware problemen
Ik heb een iPhone 5s met iOS 10.2. En ik heb een MacbookPro midden 2012 met OSX 10.11.6 El Capitan. Ik probeer met AirDrop verbinding te maken tussen de twee, maar dat lukt niet. Op de iPhone heb ik AirDrop ingeschakeld, met iedereen als keuze. Bluetooth staat aan, dat werd automatisch aangezet. Op de Mac open ik het scherm AirDrop, via het menu Ga in de finder. Maar de 2 toestellen vinden elkaar niet. Op de Mac kan ik bluetooth niet inschakelen. Indien dat nodig is om de verbinding te maken, dan is daar iets mis. Ik krijg op meerdere plaatsen de boodschap dat er geen bluetooth te vinden is op mijn toestel:



Kan het dat bluetooth niet geïnstalleerd is op mijn Mac? Of kan die stuk gegaan zijn?
Is er iets wat ik kan doen om dit in orde te brengen?
Dank voor de hulp.

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    January 2017 aangepast
    Ik heb hier ook nog dezelfde MacBook Pro en die heeft, net zoals alle MacBook Pro, een Bluetooth module.

    Er zijn twee mogelijkheden:
    1) De Bluetooth module is defect;
    2) De Bluetooth kernel extensies (kext) zijn vernaggeld door het een of andere "handige tooltje". Een paar jaar geleden zwierven er op het Internet progjes rond om de Bluetooth kext aan te passen;

    Oorzaak 1) kan alleen opgelost worden met een hardware herstelling.
    Oorzaak 2) kan opgelost worden met een herinstallatie van OS X 10.11.6. Of de installatie van macOS 10.12.2.

    Kijk eens in Mactintosh HD/System/Library/Extensions/ of de Bluetooth kext aanwezig zijn.





  • deze 2 bestanden staan er op:


    Ik heb in het voorjaar deze OSX er op gezet met een clean install.
    Ik kan niet zeggen of het sinds dan is dat bluetooth niet werkt, ik heb er niet op gelet. Vroeger gebruikte ik een magicmouse en die werkte met bluetooth. Maar die gebruik ik al geruime tijd niet meer. Nu ik die iPhone heb ben ik het probleem tegengekomen.

    Dan ga ik wellicht die module moeten laten vervangen? Heb je een idee of dit een kostelijke zaak is? (los van de werktijd)
  • timoshatimosha    Moderator
    De Bluetooth module kost ongeveer 40,- €. De herstelling is niet zo moeilijk:

    https://eustore.ifixit.com/en/Parts/MacBook-Parts/Macbook-Pro/13/Unibody/Late-2011/MacBook-Pro-Unibody-Early-2011-through-Mid-2012-Airport-Bluetooth-Board-Bluetooth-2-1.html

    https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+13-Inch+Unibody+Mid+2012+AirPort-Bluetooth+Board+Replacement/10363

    Installeer OS X toch maar eens opnieuw met de full installer uit de Mac App Store. Als het dan nog niet werkt zal het wel een hardware probleem zijn.
  • dank voor de hulp!
    ik ga het verder uittesten en eventueel het onderdeel vervangen.
  • timoshatimosha    Moderator
    Ja, test het verder uit. Want als Wi-Fi nog werkt is de module misschien niet defect. Het is namelijk een gecombineerde module voor Wi-Fi en Bluetooth.
  • Wifi werkt nog prima.
    Hoe kom ik dan aan het bericht dat er geen bluetooth hardware gevonden wordt, en geen informatie beschikbaar is??
  • timoshatimosha    Moderator
    January 2017 aangepast
    Dat is in mijn vorig bericht oorzaak 2). Als de kext corrupt zijn kan de BT module niet opstarten en "denkt" OS X dat er geen BT module aanwezig is. Voer voor alle zekerheid ook nog een hardware test uit.
  • ah, nu begrijp ik het: het is niet omdat die bestanden aanwezig zijn, dat ze ook goed werken? Ze kunnen beschadigd zijn? En worden die opnieuw geïnstalleerd bij het opnieuw installeren van de OSX?
  • timoshatimosha    Moderator
    C'est ça
  • hallo,
    ik heb de OSX ElCapitan opnieuw geïnstalleerd maar er is niets veranderd.
    De 2 bestanden die je opnoemde staan er op,

    zoals je ziet met een andere datum, ik denk dus dat het vernieuwde zijn.
    Maar bluetooth is nog steeds niet actief en in de systeeminfo staat dat er geen informatie is bij bluetooth.

  • timoshatimosha    Moderator
    Dan is het een hardware probleem.
  • Mag ik aansluitend op deze informatie nog een vraag stellen?
    Ik ga een nieuwe bluetooth-kaart bestellen, maar de verkoper liet horen dat de airport flex kabel ook oorzaak zou kunnen zijn. Raad u aan om die ook meteen te bestellen? Of is de kans klein dat het probleem daar zit?
    Zoals gezegd heb ik nog steeds wifi-verbinding maar geen bluetooth-verbinding.

    Alvast dank.

  • timoshatimosha    Moderator
    Flex kabels hebben niet de neiging om kapot te gaan (als men daar niet aan prutst).
  • bedankt, dan bestel ik nu alvast de kaart. Ik hoop dat ik er in slaag om die te installeren. Een batterij en een touchpad heb ik al eens vervangen. Dit is een uitdaging!

    dank voor de respons.
  • timoshatimosha    Moderator
    Als je heel voorzichtig bent met die piepkleine micro-SMA antenneconnectors gaat het zeker lukken. Succes gewenst. :)

  • hallo,
    ik heb een nieuwe bluetooth-kaart geplaatst, maar er is niets veranderd.
    Ik heb deze instructie ook nog gevolgd:
    http://osxdaily.com/2014/02/17/fix-bluetooth-not-available-error-mac/
    Bestanden verwijderd, SMC reset gedaan, maar er verandert niets. Bluetooth is niet bechikbaar en in de systeeminfortmatie is nog steeds geen informatie.

    Wie weet er nog iets?
    Bedankt alvast.
  • Ik heb in januari een vraag gepost i.v.m. bluetooth die niet werkt.

    Ik heb een nieuwe bluetooth-kaart geplaatst, maar er is niets veranderd.

    Ik heb deze instructie ook nog gevolgd:
    http://osxdaily.com/2014/02/17/fix-bluetooth-not-available-error-mac/
    Bestanden verwijderd, SMC reset gedaan, maar er verandert niets.

    Er komt nog steeds de boodschap dat er geen bluetooth-hardware werd gevonden. In de systeeminformatie staat nog steeds: geen informatie.

    Wat kan ik nu nog doen?

    Bedankt alvast.
  • QuintenQuinten    Moderator
    De kaart zal niet goed zijn aangesloten of niet compatibel.
Log In of Registreer om te reageren.