Foto's exporteren naar externe hard disk

December 2016 aangepast in OS X 10.11 of eerder
Hoe kan ik foto's (via programma 'foto's' exporteren naar een externe hard disc?

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    De gewenste foto's selecteren. Op File -> Export klikken en de gewenste opslaglocatie kiezen.


  • Deze weg heb ik diverse keren bewandeld, maar telkens krijg ik de melding dat de betreffende foto('s) niet kunnen worden verplaatst.
  • timoshatimosha    Moderator
    Dat is toch de enige juiste manier. Ben je zeker dat je een geldige opslaglocatie gekozen hebt op de externe HD?
  • Dank voor de reactie.

    Ja volgens mij wel een geldige opslaglocatie.
    Wanneer ik de opdracht : 'exporteer 1 foto' geef, en de procedure doorloop dan krijg ik de melding:" Bestand kan niet naar doellocatie worden geschreven (1.001)";
    Wanneer ik de opdracht: 'ongewijzigd origineel exporteren voor 1 foto' dan krijg ik de melding: "Je kunt het bestand .......niet bewaren, omdat het volume van 'Macintosh HD' alleen kan worden gelezen".

    Het lukt ook niet, de foto te slepen naar de externe HD.

    En wat is "een geldige opslag"??

    Ik kan wel documenten van de ext. HD openen, maar vraag me inmiddels ook af of ik andere documenten kan opslaan op de ext. HD?

    Wacht met spanning op de reactie; ik kan nergens een antwoord vinden op de vraag hoe kan ik foto's van de Imac op de ext. HD plaatsen/exporteren. En ben als de dood onvervangbare foto's kwijt te raken.
  • timoshatimosha    Moderator
    "Je kunt het bestand .......niet bewaren, omdat het volume van 'Macintosh HD' alleen kan worden gelezen".
    Is die externe HD misschien in NTFS geformatteerd? macOS kan van het Windows NTFS bestandsformaat alleen lezen (zonder speciale dure drivers). Kijk dat na. Indien de HD NTFS geformatteerd is dan formatteer deze in exFAT.

    En hopelijk heb je die externe HD niet "Macintosh HD" genoemd.

  • Wanneer ik kijk naar de inifo/specificatie van mijn Chiligreen ext.HD dan lees ik: 'structuur Windows NT-bestandssysteem (NTFS)

    Wanneer ik de chiligreen moet formateren, dan moet ik ca 280 GB ergens onderbrengen. En hoe formateer ik deze dan in exFAT???

    Neen, ik heb die ext. HD geen naam gegeven anders dan de fabrieksnaam.
  • timoshatimosha    Moderator
    Wanneer ik kijk naar de inifo/specificatie van mijn Chiligreen ext.HD dan lees ik: 'structuur Windows NT-bestandssysteem (NTFS)
    Dat is dan de reden van jouw probleem.
    En hoe formateer ik deze dan in exFAT???
    Dat doet men met het Schijfhulpprogramma. De HD wissen en formatteren in exFAT.
  • Uhhh, oei.
    Betekent het ook dat deze ext. HD niet gebruikt kan worden door mijn Imac?
    En kan ik evt. data van die chiligreen via de Imac overbrengen naar een mac-vriendelijke ext. HD??

    Overigens dank voor de snelle reactie.
  • timoshatimosha    Moderator
    Betekent het ook dat deze ext. HD niet gebruikt kan worden door mijn Imac?
    macOS kan niet in het NTFS bestandsformaat schrijven. Of je koopt de Paragon NTFS drivers voor macOS Sierra:

    https://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/

    macOS Sierra kan het NTFS bestandsformaat wel lezen.
  • Kun je een prijsindicatie geven?
    Of kan ik beter een of meerdere nieuwe ext. HD's kopen?
  • timoshatimosha    Moderator
    Kun je een prijsindicatie geven?
    Klik eens op de link die ik mijn vorige bericht geplaatst heb.
  • Deed ik al en schrik dan toch wel van de prijs.
    En welke versie kan ik dan het beste nemen? De pack of NTFS for mac?
  • Dan blijf ik nog met een vraag zitten alvorens een, afgewogen, beslissing te kunnen nemen.
    Zoals gemeld heb ik ca 280 Gb aan foto's en documenten staan die ik op de mac moet/wil bewerken. Hoe kan of moet ik die data dan veilig overbrengen, zo dat ik die daarna op mijn mac kan bewerken?
  • timoshatimosha    Moderator
    Een Mac kan de bestandsformaten HFS+ en exFAT lezen en schrijven. FAT32 ook maar met de beperking dat de bestanden niet groter mogen zijn dan 4 GB. En nogmaals, een Mac kan het Windows bestandsformaat NTFS (zonder speciale drivers) alleen lezen.

    Dus, als je data van een NTFS medium wil kopiëren naar een ander medium dan zal dat medium het bestandsformaat HFS+ of exFAT moeten hebben.
  • Oké Timosha dank voor de snelle reactie,

    Ik heb een macOS 10.12.1 El Capitan.

    Welke license heb ik dan nodig om gebruik te kunnen maken van mijn ext HD met NTFS formaat?
    1. Crossplatform Driverpack met NTFS for mac14, HFS+ for windows 11, ExtFS for mac 10, ExtFS for windows 14 en NTFS-HFS converter á $49,95

    óf

    2. Singleseat license NTFS for Mac 14 á $ 19,95??

    Laatste VRAAG: heb ik nog een (extra) virusbeschermer nodig?
  • timoshatimosha    Moderator
    Optie 2. is voldoende om die NTFS HD te gebruiken op jouw Mac.

    Een virusscanner heb je niet nodig. Die vertraagt de boel alleen maar. De beste virusscanner op een Mac is gezond boerenverstand (zoals begrijpen dat "gratis" niet bestaat).
  • Dank nogmaals.
    Wat mij betreft einde discussie.

    Groeten,
    Gerrit Ekkel.

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.