Nieuwe MacBook: Migratie assistent en Time Machine

November 2013 aangepast in OS X 10.11 of eerder
Ik ben voornemens deze week een nieuwe MacBook Pro te kopen. Ik heb nu een MacBook uit 2009. Ik maak regelmatig Time Machine backups op mijn Time Capsule. Nu wil ik de data van mijn huidige MacBook over zetten naar de nieuwe MacBook. Dit kan via Time Machine en Migratie Assistent. Ik denk dat ik kies voor MA. Dus beide MB's wifi uitzetten en met elkaar verbinden met een UTP kabel (oh ja....ik moet een adapter kopen voor mijn nieuwe MB.).

Als alle data is overgezet, gaat mijn nieuwe MacBook dan gewoon verder met backuppen op mijn Time Capsule? Of moet ik een hele nieuwe backup maken en de sparsebundle van mijn oude Macbook deleten?

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    November 2013 aangepast
    Ik denk dat je een heel nieuwe TM backup zal moeten maken. De TM sparsebundle wordt onderliggend geïdentificeerd met de UDID van de MacBook Pro.

    Voor het verwijderen van de oude sparsebundle:
    http://www.appletips.nl/time-machine-back-ups-op-correcte-wijze-verwijderen/

  • Dank weer!

    Wel zonde. Ik zal mijn Time Capsule dan maar helemaal resetten en wissen. Het is een beestje uit 2009 (500GB) die enkel nog functioneert om backups te maken van mijn MacBook.

    Ik twijfel of ik een nieuwe zal kopen. Mijn huidige Netwerk setup is als volgt: Modem (wifi staat uit) -> UTP -> Time Capsule 1st (wifi staat uit) -> UTP -> Airport Extreme 4th: Wifi staat aan.

    Een nieuwe TC kost minimaal EUR 300. Een AE EUR 200. Ik denk dat ik via Marktplaats nog EUR 65 krijg voor min AE eveneens EUR 65 voor mijn TC. Als ik een nieuwe TC koop, kan ik ze beiden verkopen (netto kosten EUR 170). Koop ik een AE dan houdt in mijn TC voor Time Machine (netto kosten 135). Keuzes, keuzes.....
  • timoshatimosha    Moderator
    "Mijn huidige Netwerk setup is als volgt: Modem (wifi staat uit) -> UTP -> Time Capsule 1st (wifi staat uit) -> UTP -> Airport Extreme 4th: Wifi staat aan"

    Ik heb dezelfde netwerk setup, met een iets modernere TC en AE. Wi-Fi van de TC staat wel aan. Op die manier heb ik een "Roaming WLAN" die het hele huis van 5 GHz dekking voorziet.

    Als je de TC kan wissen is dat de beste manier. Een sparsebundle verwijderen van een een TC is een hele uitdaging. Ik kon onze TC helaas niet volledig wissen omdat er nog sparsebundles van andere Macs opstonden.

    Succes verder. ;-)
  • November 2013 aangepast
    Het is wel degelijk mogelijk om door te gaan met dezelfde time machine backup, heb ik ook gedaan. Als je migratie-assistent gebruikt hebt en minstens de settings van je computer hebt gemigreerd en daarna dezelfde disk als time machine backup aangeeft zal time machine komen vragen of je wil doorgaan met dezelfde backups ('inherit backup'? in het Engels).

    Zie http://pondini.org/TM/B5.html en http://pondini.org/TM/B6.html
  • timoshatimosha    Moderator
    Ik ken die website van Pondini.

    "you can make your new Mac "inherit" the backups of your old one (but if your backups were made over a network, it may not work)."

    En het het probleem tussen haakjes ben ik inderdaad tegengekomen met een nieuwe MacBook Pro. Misschien is dat ondertussen dan wel veranderd. ;-)
  • Het blijft dus een kwestie van proberen. Ik zal een update posten zodra ik door MA heen ben. Wellicht valt het mee.

    @Timosha - Wifi op mijn TC staat uit omdat deze een singe band antenna heeft. Het is mij nooit gelukt om alleen het 5Ghz signaal van mijn AE te laten doorgeven. En als extender van het 2.4GHz netwerk was hij ook niet ideaal. De TC wilde het signaal nog wel eens verliezen en vervolgens kreeg 'corrupte' Time Machine backups (TC stond op tussenverdieping).
  • Bj mij (ook over netwerk) ging dat volledig probleemloos. Eerst migration assistent (enkel voor settings volstaat), daarna dezelfde disk kiezen als backup destination en toe werd er gevraagd of ik wilde doorgaan met dezelfde backups. Daarna wel een uurtje of zo in 'preparing backups' (lijkt me ook logisch) en klaar.
  • timoshatimosha    Moderator
    @Geert

    Bedankt voor de info. Goed om te weten dat het nu wel werkt met sparsebundles op een Time Capsule. ;-)
  • November 2013 aangepast
    Misschien heb ik gewoon geluk gehad ;-)
  • Ja het werkt inderdaad ;-)

    Wat een fijne nieuwe MacBook!
  • goed om te horen, ben blij voor je :-)

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.