MacBook Pro 2016 monitoren aansluiten?

November 2016 aangepast in Algemeen
In afwachting van de ontvangst van mijn nieuwe MBP ben ik wat onderzoekjes gestart met betrekking tot de aansluitmogelijkheden van randapparatuur, met name 2 externe monitoren. De nieuwe MBP heeft 4 Thunderbolt 3 aansluitingen waarop mijn externe monitoren moeten worden aangesloten (EIZO EV2750, DisplayPort, HDMI en DVI-D aansluitingen). Concreet mijn vraag: heeft iemand een idee of suggestie wat de slimste en beste manier is om de monitoren aan te sluiten en waar de noodzakelijke verloopkabels te koop zijn? Is DIsplayPort beter dan HDMI of andersom? Kortom, alle info is welkom!

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    van oud naar nieuw, maar ook van goed naar best:
    DVI-D — VGA — DisplayPort — HDMI — Thunderbold 2 — Thunderbold 3/USB-C
    Rekening houdend met wat de maximale beeldkwaliteit is en wat van extra gegevens kan overdragen zoals extra USB poorten op uw monitor.

    Waar je (bijna) alle adapters kan aankopen. Is zeker bij alle Apple-resellers. Ik raad je ook eens aan om te snuisteren op de site van Apple — accesoires Het valt ook te zien wat je met je computer doet, zoals moet je vaak op verplaatsing waar bijvoorbeeld andere poorten zijn.

    Persoonlijk vind ik deze van Apple zeer interessant http://www.apple.com/nl/shop/product/MJ1K2ZM/A/usb-c-naar-digitale-av-multipoort-adapter

    Maar als je echt eens wilt weten wat anderen denken kan je op YouTube tal van vloggers zien die zelf een voorraad kabels hebben gekocht.
  • @quinten bedankt. De resolutie van beide monitoren is 2560-1440. Als ik je opsomming bekijk, klopt het dan dat ik beter de HDMI aansluiting dan de DisplayPort van de monitoren kan gebruiken?
    Als bruggetje tussen mijn Mac en de randapparatuur (monitoren) overweeg ik de Belkin-hub aan te schaffen http://www.belkin.com/nl/p/P-F4U095/. Welke aansluitingen op deze hup en welke bekabeling adviseer jij naar de monitoren?
    Je internet suggesties heb ik al bekeken maar dan kom ik er nog niet uit. Thanks!
  • QuintenQuinten    Moderator
    Kort gezegd: DisplayPort is enkel voor beeld terwijl thunderbolt 2 & 3 zowel voor beeld als data terzelfde tijd kan worden gebruikt. HDMI is ook voor beeld. Qualiteit zal je niet gaan verliezen, alleen heb je meer mogelijkheden later.

    Voor je poorten: kan je gebruik maken van de HDMI aansluiting die er is. En eventueel 1 van je 2 USB-C(T3) Poorten — ik veronderstel dat 1 USB-C(T3) poort rechtstreeks naar je computer zal gaan — die je vervolgens kan gebruiken om ook met een HDMI-tussenstuk het 2de computerscherm te gaan verbinden.

    MAAR: of dat 1 USB-C 2 beeldschermen QHD/WQHD (720res) van beelddata zal kunnen voorzien zonder verlies, weet ik niet. Ik heb zelf nog nooit 1 poort gebruikt voor 2 beeldschermen aan te sturen (wel 2 poorten en 2 beeldschermen). Je hebt wel extra stroom voor je hub, maar of dat dit zal helpen, weet ik nog niet. Als het zo ver is hoor ik het graag. Zie Thunderbold 3 pagina van Apple.
  • @quinten, bedankt voor je mening. Ik hou je, middels dit forum, op de hoogte van mijn ervaringen.
  • @quinten bedankt. De resolutie van beide monitoren is 2560x1440. Als ik je opsomming bekijk, klopt het dan dat ik beter de HDMI aansluitingen dan de DisplayPort van de monitoren kan gebruiken?
    Als bruggetje tussen mijn Mac en de randapparatuur (monitoren) overweeg ik de Belkin. Welke aansluitingen op deze hup en welke bekabeling adviseer jij naar de monitoren?
    Je internet suggesties heb ik al bekeken maar dan kom ik er nog niet uit. Thanks!
  • QuintenQuinten    Moderator
    Je kan beter inderdaad een HDMI aansluiting gebruiken, de DisplayPort, heeft een extra doggle nodig die vervolgens voor vertraging zal zorgen (luttele ms).

    Ik suggereerde rechtstreeks op de computer je schermen aan te sluiten omdat ik geen ervaring heb, en dus vervolgens ook niet weet hoe de hub 2 schermen zal kunnen aansturen via 1 data-kabel vanuit je computer.

    Omdat dit een nieuwe computer en nieuwe poorten zijn, moeten we voorzichtig zijn, met wat we zeggen. Maar de tijd zal ons leren wat wel en niet kan met de nieuwe Thunderbold 3/USB-C poorten.

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.