Op de opstartschijf is geen ruimte meer beschikbaar voor programmageheugen

Ondanks dat ik 340 GB vrij heb van de 500 GB krijg ik steeds de foutmelding dat er op de opstartschijf geen plaats meer is. Ik vind de oorzaak niet. De computer gaat enorm traag en loopt continue vast. Ik heb nog Lion 10 want El Capitan kan niet geïnstalleerd worden wegens te weinig plaats. We hebben extra geheugenkaarten (in totaal) 8 GB.
Smart utility geeft geen problemen aan.

Het staat er misschien los van maar bv. van 1 gebruiker overschakelen naar 2 gebruikers was ook geen optie. Computer werd onmiddellijk traag.
We hadden OPEN DNS geïnstalleerd en dat gaf ook problemen (traag). Hetzelfde met een antivirus.

Doet dit bij iemand een belletje rinkelen?

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    Je hoeft op mac geen Antivirus te installeren, dat vertraagd altijd. Je kan eens proberen opstarten om het PRAM te legen: https://www.appletips.nl/het-pram-en-nvram-van-je-mac-resetten/
  • Ja blijkbaar... ik heb het uitgevoerd, safari draait al aanzienlijk veel sneller. Is er een manier om de mac zelf sneller te doen lopen? Hij gaat gewoon ontzettend traag.
  • Vreemd. Hoe heb je vastgesteld dat er 340 GB vrij is?

    Kijk eens bij  -> Over deze Mac -> Opslag
    Wat zie je dan? Hoe oud is de computer? Misschien een harddisk probleem, moeilijk te zeggen. Maar dat ie continue vastloopt is niet normaal.
  • QuintenQuinten    Moderator
    Om je mac sneller te doen lopen kan je het volgende proberen: Hoeveel RAM kan er maximaal in mijn computer.
  • 345,17 GB beschikbaar van 499,25 GB... smartdisk utility gaf ook geen problemen aan... Mac is van 2011. 2,5 GHZ Intel Core i5

    Kan ik nog iets nakijken? Bedankt vr de reactie!
  • Heb ik idd daar gevonden van de 340GB (Kijk eens bij  -> Over deze Mac -> Opslag)
  • Ondertussen wel clean for mac geïnstalleerd en na gebruik hiervan kon ik wel updaten naar Sierra, maar verder gaat alles nog even traag.
  • Quinten, we hebben 8 GB RAM, er zou 16 GB kunnen.
  • QuintenQuinten    Moderator
    Als het één van deze is dan is 16 gb maximaal
  • QuintenQuinten    Moderator
    Wat voor Clean for mac is dit? Ik hoop niet CleanMyMac
  • Jawel cleanmymac.

    Ik kan inderdaad nog 8gb ram bijplaatsen. Als het probleem daar zit dan is dat een goede oplossing.
  • @quinten wat mankeert er aan CMM?? Ik zie namelijk regelmatig op Appletips aanbevelingen voor CleanMyMac voorbij komen....
  • Ja dat vroeg ik me ook af, want omdat ik de banner regelmatig zag, heb ik het programma online aangekocht...

    Wat me opvalt is dat als ik mijn mac opstart, hij "Iets of wat" sneller reageert, maar hoe langer hij opstaat, hoe trager hij wordt.
  • timoshatimosha    Moderator
    November 2016 aangepast
    Wat me opvalt is dat als ik mijn mac opstart, hij "Iets of wat" sneller reageert, maar hoe langer hij opstaat, hoe trager hij wordt.
    Heel het verhaal lijkt toch op één of meerdere virusscanners die de boel vertragen. Gebruik je virusscanners?

    Laat in ieder geval eens EtreCheck lopen:
    https://etrecheck.com
  • Laten we de reactie op CMM van @quinten afwachten...
    Daarnaast kan ik je nog melden dat de vervanging van mijn HDD door een SDD (MacBook uit 2010) een enorme snelheidsverbetering tot resultaat heeft. Natuurlijk zal de onvermijdelijke 'clean install' ook parten spelen.
    Ik herken je geschetste problemen en het is daarom wellicht de investering waard. Overigens, ik gebruik ook CMM!!
  • (de reactie van timosha en die van mij hebben elkaar gekruist...)
  • Bedankt voor jullie reactie! Ik heb de etrecheck laten lopen en adware weggedaan. Waar moet ik net op letten verder?
    Er komt ook op: "13 processes killed due to insufficient RAM"
    Wat betekent dit?
  • De mac ratelt trouwens continue, hij draait op volle toeren, zonder dat ik iets doe.
  • Ik heb naast mijn eerdere suggesties niets meer toe te voegen....
  • QuintenQuinten    Moderator
    November 2016 aangepast
    @berendvy Iedereen heeft zijn eigen voorkeur van software om zijn of haar mac fris en snel te houden. Ikzelf ben niet een voorstander van kant-en-klare software die dit voor u regelt. Ook word er reclame gemaakt door andere software ontwikkelaars bij dit onderwerp waardoor vaak heel veel mensen de verkeerde software installeren.
  • @quinten, mijn reactie werd ingegeven door de veronderstelling dat je medewerker bent van AppleTips. inmiddels heb ik begrepen dat dit niet het geval is. Je vele deskundige reacties op vragen heeft bij mij echter, ten onrechte dus, die indruk gewekt. In deze context ben je uiteraard niet gehouden aan "AppleTips-adviezen". Dat dit soms tot verwarring kan leiden lijkt me evident.
Log In of Registreer om te reageren.