Batterijgebruik na installatie macOS 10.12 Sierra

Twee weken geleden macOS 10.12 Sierra geïnstalleerd op twee MacBook Air computers en sindsdien is het batterijgebruik op beide machines dramatisch: voorheen hadden beide machines meer dan 10 uur autonomie, nu niet meer dan 3.45. Ik zie het batterijpercentage soms teruglopen. Hebben meer mensen dit probleem?

Reacties

  • WesleyWesley    Beheerder
    Je kunt nu het beste macOS Sierra 10.12.1 installeren, wellicht dat dit het probleem oplost.

    Daarnaast kun je dit ook even controleren/bekijken:
    https://www.appletips.nl/de-status-van-je-macbook-batterij-bekijken-en-begrijpen/
    https://www.appletips.nl/batterijduur-macbook-verlengen/
  • Ik heb deze week Sierra, inclusief de update naar 10.12.1 geïnstalleerd op de MacbookPro retina 15" (model late 2013). Ik ervaar hetzelfde als pb23. De batterij is nu in korte tijd leeg. En de machine wordt gewoon echt heet, iets wat ik tot nu toe nauwelijks heb meegemaakt.
    Vanmorgen de krant gelezen (uurtje) en de batterij is nagenoeg leeg. Je ziet hem gewoon teruglopen in percentage.
    De batterijstatus ook bekeken/gecontroleerd zoals hierboven door Wesley is aangegeven. Status volgens het systeem "normaal". Geen bijzonderheden.
    Wie heeft hier nog meer last van? En wat zou de oorzaak kunnen zijn? Draait de processor overuren?
  • timoshatimosha    Moderator
    @Janneman

    Controleer in de Activity Monitor -> Energy welk processen er veel energie verbruiken. Kijk bij CPU na of de processen mds en mdworker veel CPU-tijd verbruiken. Dat zijn de processen die Spotlight indexeren.
  • hallo,
    ik heb het zelden probleem als hier boven geschreven, batterij snel leeg, en laptop wordt heel heet.
    ook heb ik cpu processen gecontroleerd. wie kan mij helpen.
  • Ik heb hetzelfde met de batterij.

  • Zelfde probleem.
    Heeft iemand al een oplossing?

  • Meer dan een maand later, en nog steeds geen zinnige oplossing. Men heeft blijkbaar ook niet veel aan 'appletipsgenius'.
  • timoshatimosha    Moderator
    November 2016 aangepast
    @foljpi

    Appletips Genius is geen betaalde helpdesk die u recht geeft op een oplossing binnen een bepaalde tijd. Appletips Genius is een peer-to-peer forum waar de forumleden mekaar zo goed mogelijk helpen. Is dat duidelijk?

    Als er iemand een oplossing heeft zal die persoon die zeker in dit topic posten.
  • @foljpi, niet zo hoog van de toren blazen svp. Als je zo slim bent, kom dan zelf met de oplossing!! Dit forum bestaat door de inbreng van goedbedoelde leden die naar eer en geweten adviezen geven. En soms gebeurt het dat een oplossing niet voorhanden blijkt, wat geen aanleiding kan zijn om vanaf de zijlijn ongenuanceerd te gaan brullen. Je positieve bijdrage wordt dan ook met belangstelling tegemoet gezien!
  • QuintenQuinten    Moderator
    Het beste dat je eens kan doen:
    Open de applicatie Systeeminformatie (system information). En kijk onder voeding naar de aantal cycli: Hoe dichter bij of na de 1000 is je batterij helaas aan vervanging toe. Hier staat ook de Conditie van je batterij bij. Wat heel belangrijk is.

    Mijn computer (Macbook Pro uit begin 2013) zit momenteel aan 729 cycli en heeft de melding dat hij aan vervanging toe is: wat resulteert aan 2u30 aan batterij. Kostprijs om te herstellen € 249,- omdat de batterij aan het toetsenbord vast hangt.

    Enkele tips van Apple zelf:
    http://www.apple.com/benl/batteries/maximizing-performance/
  • Beste, ik heb hetzelfde probleem. Macbook wordt warm terwijl hij niets doet, batterij verbruik is verschrikkelijk hoog. Mijn laadcycli is nog goed 340 stuks. Er is een overmatig gebruik van de processor. Heeft iemand een oplossing? Voor de installatie van Sierra was dit niet aan de orde. Dus denk dat ik terug ga naar El Captain.

    Heeft iemand nog tips hoor ik het graag.?

    Grzt.
  • Vanmorgen wederom contact gehad met APPLE CARE en zoals het er nu naar uitziet is de CPU veel rustiger, de pc "raast" niet meer en denk ik dat het verholpen is en hoop ik dat de ongeveer 3 uur dat de batterij nog mee ging aanmerkelijk zal zijn verlengd.

    De oplossing lag hem in het "bird" proces in de CPU dat aanvankelijk (zie activiteiten weergave) waarden vertoonde van meer dan 90% en nu slechts beneden de 1%.

    Maar hoe ze het gedaan hebben (ik in samenwerking met een medewerker van APPLE CARE) kan ik niet echt omschrijven.

    Het resultaat schijnt goed te zijn want pc "raast niet meer, bird proces stelt niets meer voor en batterij schijnt minder hard terug te lopen. Volgens "energie" in activiteiten weergave nu nog 4 uur resterende batterijduur bij 72% batterij capaciteit.

  • QuintenQuinten    Moderator
    In dit artikel word het bird proces volledig uitgelegd. https://www.appletips.nl/bird-proces-cpu-probleem-mac/
Log In of Registreer om te reageren.