Steeds trager wordende Macbook Pro

Beste mensen,

Jullie zijn mijn laatste hoop in bange dagen... Ik ben nieuw hier, aangezien ik voor het eerst problemen ondervind met mijn Macbook Pro. Sinds een maand geleden begint mijn Macbook steeds trager te lopen. Waarbij er nu een stadium bereikt is dat het bijna niet meer werkbaar is. Door het forum heb ik al een aantal tips opgevolgd. Ik ben zelfs zo ver gegaan dat ik mijn hele Macbook door middel van een clean install opnieuw geinstalleerd heb en al mijn bestanden op een externe harde schijf geplaatst heb. Maar ook dat mocht helaas niet baten. Het wordt met het uur slechter. Ik heb daarom een EtreCheck uit laten voeren. Is er iemand van jullie die met onderstaande uitkomsten een gouden tip heeft? Mijn dank zal uitermate groot zijn!

Met vriendelijke groet,
Ward

EtreCheck version: 3.0.6 (315)
Report generated 2016-10-24 17:36:28
Download EtreCheck from https://etrecheck.com
Runtime 56:16
Performance: Poor

Click the [Support] links for help with non-Apple products.
Click the [Details] links for more information about that line.

Problem: Computer is too slow

Hardware Information: ⓘ
MacBook Pro (13-inch, Mid 2012)
[Technical Specifications] - [User Guide] - [Warranty & Service]
MacBook Pro - model: MacBookPro9,2
1 2,5 GHz Intel Core i5 CPU: 2-core
4 GB RAM Upgradeable - [Instructions]
BANK 0/DIMM0
2 GB DDR3 1600 MHz ok
BANK 1/DIMM0
2 GB DDR3 1600 MHz ok
Bluetooth: Good - Handoff/Airdrop2 supported

Video Information: ⓘ
Intel HD Graphics 4000
Color LCD 1280 x 800

System Software: ⓘ
macOS Sierra 10.12 (16A323) - Time since boot: less than an hour

Disk Information: ⓘ

Thunderbolt Information: ⓘ
Apple Inc. thunderbolt_bus

Gatekeeper: ⓘ
Mac App Store and identified developers

System Launch Agents: ⓘ
[not loaded] 6 Apple tasks
[loaded] 185 Apple tasks
[running] 80 Apple tasks

System Launch Daemons: ⓘ
[failed] com.apple.watchdogd.plist (2016-08-30)
[not loaded] 42 Apple tasks
[loaded] 164 Apple tasks
[running] 95 Apple tasks

User Launch Agents: ⓘ
[not loaded] com.google.keystone.agent.plist (2016-10-19) [Support]
[not loaded] org.hola.vpn.plist (2016-08-16)

Internet Plug-ins: ⓘ
QuickTime Plugin: 7.7.3 (2016-09-14)

3rd Party Preference Panes: ⓘ
None

Time Machine: ⓘ
Time Machine not configured!

Top Processes by CPU: ⓘ
2% WindowServer
1% system_profiler
1% kernel_task
0% trustd(2)
0% ocspd

Top Processes by Memory: ⓘ
409 MB kernel_task
262 MB com.apple.WebKit.WebContent
246 MB system_profiler
115 MB Safari
106 MB Finder

Virtual Memory Information: ⓘ
63 MB Free RAM
3.94 GB Used RAM (720 MB Cached)
12 MB Swap Used

Diagnostics Information: ⓘ
Oct 24, 2016, 04:15:37 PM Self test - passed
Oct 24, 2016, 01:58:20 PM ~/Library/Logs/DiagnosticReports/MTLCompilerService_2016-10-24-135820_[redacted].crash
/System/Library/Frameworks/Metal.framework/Versions/A/XPCServices/MTLCompilerService.xpc/Contents/MacOS/MTLCompilerService

Reacties

  • Ik ben absoluut geen hardware-kenner, wat mij opvalt is dat je (geringe) RAM-geheugen volledig is opgebruikt. Upgraden naar 8GB? Wat bij mij een ernorme performance boost heeft gegeven is de vervanging van de HDD voor een SDD. (MBP2010).
  • Bedankt voor je reactie berendvy. Dat viel mij ook op inderdaad, dus je bevestigt een beetje mijn vermoeden. Ik denk dat ik daar inderdaad maar aan moet gaan geloven dan. Ik wilde alleen even uitsluiten dat er wellicht nog andere oorzaken konden zijn. Maar die zie jij dus ook niet? Of iemand anders? :)
  • timoshatimosha    Moderator
    @Warrie

    Behalve een crash van het Metal Framework is er in de EtreCheck log niets dramatisch te zien. Misschien een spelletje dat nog niet is aangepast voor Sierra? Wat wel opvalt is dat de "Disk Information" ontbreekt in de log.

    Wij hebben hier ook exact dezelfde MacBook Pro Mid 2012 in gebruik. Met 8 GB RAM en een 500 GB Samsung 850 EVO SSD. Die MacBook Pro draait perfect met macOS 10.12.1 Sierra.
  • @timosha

    Bedankt voor je reactie! In ieder geval fijn om te horen dat het hier voorlopig bij blijft.

    Overigens gebruik ik geen spelletjes op mijn MacBook. Dus dat kan het helaas niet zijn.

    Vreemd dat de Disk Information ontbrak. Niet goed gekopieerd denk ik. Hierbij:

    Disk Information: ⓘ
    TOSHIBA MK5065GSXF disk0 : (500,11 GB) (Rotational)
    EFI (disk0s1) : 210 MB
    Recovery HD (disk0s3) [Recovery]: 650 MB
    Ward (disk1) / [Startup]: 498.88 GB (485.58 GB free)
    Core Storage: disk0s2 499.25 GB Online

    HL-DT-ST DVDRW GS31N ()

    Zie je daar nog iets bijzonders?

    Ik zal naar de winkel gaan voor extra RAM geheugen. Raad je aan om tevens een SSD erbij te nemen? Of is dat dubbelop? (Sorry als ik een beetje domme vragen stel, ben maar een huis, tuin en keuken computer gebruiker en ik woon op dit moment in Italie. Dus elke vraag die ik niet in de winkel hoef te stellen is mooi meegenomen :))
  • timoshatimosha    Moderator
    Disk Info is OK.

    De "en" optie is de beste. Dus, 8GB RAM en een SSD. Als je de "of" optie neemt: 8 GB RAM of een SSD dan neem de SSD. Als de Mac met 4 GB RAM geheugen moet verplaatsen naar disk (memory swap) dan gaat dat 10X sneller op een SSD dan op een HDD.
  • Top, ben helemaal blij met jullie hulp. Thanks!

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.