Voorvertoning: tekst selecteren en woordenboek raadplegen?

October 2016 aangepast in macOS 10.12 Sierra
Voorheen was het altijd mogelijk om tekst, in de voorvertoning, te selecteren en vervolgens het van Dale woordenboek te raadplegen. Helaas is dit bij mij niet meer mogelijk sinds MacOs Sierra. (iets met de voorzieningen is niet in orde zo lijkt het). Nog iets vreemds is er aan de hand. Voorheen kon ik aan mijn pdf bestanden steeds nieuwe bestanden toevoegen en deze dan via PDFoutliner aan de inhoudsopgave toevoegen. Helaas gaat dat sinds MacOs Sierra fout doordat, wanneer ik een nieuw bestand toevoeg, deze dan via voorvertoning opsla, en vervolgens met PDFoutliner open dat deze dan alle nummers op 1 heeft gezet. Iemand meer met deze of soortgelijke problemen?

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    Voor FDFoutliner kan je beste een recensie schrijven in de App Store. Of via de support pagina van Onekerato contact opnemen.

    In verband met het woordenboek, dit werkt nog steeds bij mij. Zowel via het tikken met 3 vingers (zie Systeemvoorkeuren ▸ Trackpad ▸ Aanwijzen en klikken) als met de rechtermuisknop Zoek "" op.
  • October 2016 aangepast
    Het opzoeken in het woordenboek van de mac lukt hier ook, echter was eerder onder de rechtermuisknop ook nog het woordenboek van van Dale opgenomen. Als ik in safari of elders met rechts klik dan staat er de optie "Zoek in Van Dale woordenboeken" er gewoon tussen. Dit was eerder ook altijd bij de voorvertoning ook zo, nu helaas niet meer. Erg handige functie bij het leren van een taal omdat je meteen vanuit de voorvertoning bij het juiste woord in het woordenboek terecht kwam.
  • QuintenQuinten    Moderator
    Open de Woordenboek applicatie en voeg een nieuw woordenboek toe via Woordenboek ▸ Voorkeuren...
  • Helaas staat daar van Dale woordenboek Spaans-Nederlands niet tussen
  • QuintenQuinten    Moderator
    Klopt.

    Ik kan je hiervoor deze app aanraden: https://dictionaries.io

    Verder zal je moeten opzoek gaan naar Engels - Spaans en naar de extentie .dict
Log In of Registreer om te reageren.