DVD-RW wissen op externe drive?

October 2016 aangepast in Algemeen
Ik kan maar niet vinden hoe ik een volle dvd-rw kan wissen met mijn externe drive op mijn macbook met sierra.
Nergens zie ik in schijfhulp een mogelijkheid daartoe.
Gr
Sjaak

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    Inderdaad, vroeger werkte dit, maar ik heb het net ook uitgetest met een exteren drive van apple op een DVD-R en die functie is blijkbaar uitgeschakkeld.

    Wel moet ik zeggen bij het wissen van een schijf verlies je heel veel opslag capaciteit. Het is dus beter een andere DVD te nemen en die te gaan schrijven.
  • Werkt onderstaande niet meer ??? :

    Om de inhoud van een herschrijfbare schijf te wissen, klikt u met de Control-toets ingedrukt op de cd- of dvd-eenheid in de  navigatiekolom van de Finder en kiest u vervolgens 'Wis herschrijfbare schijf' uit het snelmenu.
  • Werkt niet (meer)
  • October 2016 aangepast
    Hi Jawez,

    Ik heb net getest, en de DVD-RW wordt gewist.

    Via Terminal >> copy onderstaande commando & plak in Terminal :
    drutil -drive 1 erase full

    OF :
    drutil -drive 1 erase quick

    Succes.

  • Hallo,
    Ik heb beide methoden gebruikt,helaas!
    Media is not erasable in (null) SuperDrive
    Dank
  • Dat is vreemd . . . . . , ik heb hier gisteren een DVD-RW gewist . . . en het is gelukt.
    Ik weet niets over beveiliging van een DVD . . . , is die DVD-RW beveiligd ?

    Is dat een zelfgemaakte / gebrand DVD ?
  • timoshatimosha    Moderator
    October 2016 aangepast
    Bij mij werkt:

    drutil -drive 1 erase quick

    zie bijlage. Ik vermoed dat er op de Mac van @jawez de één of andere kext vernaggeld is. Weet niet uit mijn hoofd welke IOkext verantwoordelijk is.

    EDIT:
    En ook de traditionele methode werkt nog.
  • OK,zou bij mij dus ook moeten werken?
    T,is een dvd waar ik een gedownloadde film op heb staan en voor zover ik weet heb ik niks beveiligd !
    Zal eens spitten in beveiliging.
  • Ps, ik heb sierra 10.12.1 beta !
  • timoshatimosha    Moderator
    October 2016 aangepast
    @jawez

    Ik gebruik ook macOS Sierra 10.12.1 Beta 3 (Developer Beta 3). De voorbeelden die ik plaatste zijn dus gemaakt op een iMac met Sierra 10.12.1 Beta 3.
  • Ok, kom er (nu) nog niet uit!
  • timoshatimosha    Moderator
    Media is not erasable in (null) SuperDrive
    Dat "null device" is verontrustend!

    Heb je ooit een programma van het internet geplukt dat "iets" doet met CD/DVD's? Indien ja, was dat een .pkg installer die tijdens de installatie het admin paswoord vroeg? Als dat zo is dan verwijder dat programma volledig met een app zoals AppDelete van Reggie Ashworth.
  • Niet bij mijn weten,maar ga kijken !
  • @ Jawez,

    Kan ook even een tesje doen: een liedje en / of een stuk filmpje even branden op een DVD-RW.
    Vervolgens WISSEN met een van die twee commando's.

    drutil -drive 1 erase full
    drutil -drive 1 erase quick

    Als het ook niet lukt, dan zal zoals Timosha vertelde dat iets anders de oorzaak is.

  • Na,app delete van timosha gedraaid te hebben is het mij gelukt de dvd,s te wissen en ben nu bezig ze te beschrijven!
    Bedankt allemaal voor jullie reactie en voor het aangeven van goede bruikbare oplossingen.
    Top,
    Gr
    jawez
  • Mogen we weten welke app in de weg stond ?
    Welke app heeft u verwijderd ?

  • Ik heb verschillende overblijfselen verwijderd waarvan ik niet meer wist dat ik ze ooit geinstallerd had en ook een watch-screensaver die in capitan werktte,maar in sierra niet.
    Ik weet niet welke nu precies heeft geholpen.
    Gr
  • OK, dank u.
    Denk dat Timosha een slotje plaatst bij dit topic.
  • timoshatimosha    Moderator
    Dit probleem werd veroorzaakt door software, met root toegangsrechten, die de CD/DVD drive gekaapt heeft en er een virtueel uitvoerapparaat /dev/null van gemaakt heeft. Wees altijd heel voorzichtig met software die je van het internet plukt en die tijdens de installatie het admin paswoord vraagt.

    //slotje

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.