HD van MBP medio 2010 vervangen door SSD.

Voor deze actie is mijn oog gevallen op de Samsung 850 EVO 500GB, €159. Volgens mij moet deze in de MBP passen en volgens mij zal deze een enorme snelheidsboost geven. kan iemand aangeven of dit klopt? Misschien betere/goedkopere alternatieven? En tot slot: een opstart USB (El Capitan) is voldoende om op de nieuwe schijf het OS te plaatsen? (Overige data komt van een Back-up). Alvast bedankt voor de reacties.

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    September 2016 aangepast
    Ik heb een MacBook Pro 2011 en 2012 voorzien van een Samsung 850 PRO 256 GB (de 2011) en een Samsung 850 EVO 500 GB (de 2012).

    Die twee MBP werken op alle gebieden significant sneller. Niet alleen sneller opstarten maar ook een geheugen swap gaat uiteraard een stuk sneller.

    Voor de upgrade gebruik ik Carbon Copy Cloner. Ik clone dus de HDD naar de SSD, incl. de Recovery Partitie. En vervang dan de HDD door de SSD. Om te clonen plaats ik de SSD in een USB-behuizing.

    In jouw geval is er een "maar"! De MBP medio 2010 heeft een 3 Gb/s SATA II interface. De Samsung 850 EVO een 6 Gb/s SATA III interface. Het is niet uitgesloten dat dat de SSD dan op 1.5 Gb/s SATA I snelheid gaat draaien. Ik weet absoluut zeker dat alle SSD met een Sandforce controller (Kingston, Crucial, enz...) dat doen. Van de Samsung 850 EVO en PRO ben ik niet zeker. Misschien kan je ook eens kijken naar OWC 3G SSD met SATA II interface.

    Tot slot: TRIM werkt op de Samsung 850 PRO en 850 EVO SSD met het commando:

    sudo trimforce enable
  • @timosha, dank je wel voor je uitgebreidde uitleg. Met betrekking tot je SATA2 en SATA3 twijfel kwam ik onderstaande quote nog tegen. Misschien wil je hier nog even op reageren, want deze techniek gaat mij boven m'n pet en ik wil natuurlijk geen verkeerde spullen aanschaffen.

    "Een SSD haalt op SATA II aangesloten nog 2/3 van de IOPS die met SATA III mogelijk zijn. Daarmee is de SATA III SSD op een SATA II aangesloten nog 200x sneller dan de snelste harde schijf.
    Of een een snelle SSD nu op een SATA II of SATA III aansluiting verbonden is, men zal in de praktijk geen snelheidsverschil merken, daarvoor zijn de verschillen te klein.(bron: Tom's Hardware) SSD's kan je dus prima op een Sata II (3GB/s) aansluiten, maar halen dan niet hun maximale data transfert snelheid (+500MB/s), maar maximum 285 MB/s."

    Je laatste opmerking met betrekking tot TRIM... Moet ik hier iets mee? Weet namelijk niet wat dit betekend. Sorry!
    Alvast bedankt!!!
  • timoshatimosha    Moderator
    September 2016 aangepast
    Als een SATA III SSD op een SATA II interface een "negociated link speed" van 3 Gb/s krijgt dan klopt dat verhaal min of meer. Ik weet echter uit ervaring dat alle SATA III SSD met een Sandforce controller op een SATA II interface slechts een "negociated link speed" krijgen van 1.5 Gb/s (SATA I).

    Dat is dan ook de reden waarom OWC nog steeds SATA II SSD produceert voor oudere Macs. Om te garanderen dat de SSD ook werkelijk op 3 Gb/s werkt.

    Wat TRIM betreft:
    http://www.howtogeek.com/222077/how-to-enable-trim-for-third-party-ssds-on-mac-os-x/
    ...nog 200x sneller dan de snelste harde schijf.
    Die uitspraak mag je met een vat zout nemen. Een 7200 RPM HDD haalt hier ca. 50 - 65 MB/s (Megabyte per seconde). Een Samsung 850 EVO ca. 500 MB/s (zie bijlagen)

  • Dank voor de info, leerzaam!! Ik ga ermee aan de slag.
Log In of Registreer om te reageren.