Uit sluimerstand halen geeft problemen

April 2014 aangepast in Hardware problemen
Als ik de computer (iMac, Mavericks 10.9.2) in de sluimerstand heb gezet later weer terug wil naar mijn laatste scherm en daarvoor op de muis klik, dan gaat dit goed tot plm 30 minuten nadat ik hem in de sluimerstand heb gezet. Als ik iets langer wacht dan krijg ik een wit scherm. Als ik de muis dan beweeg dan zie ik die op het scherm en kan hem over het hele scherm sturen. Maar er gebeurt verder niets, hoe lang ik ook de muis beweeg (en wacht). Tik ik een paar maal op het toetsenbord dan krijg ik (soms) mijn inlogscherm. Ik ben in die tussentijd dus blijkbaar uitgelogd.
Als het met dit tikken op het toetsenbord niet lukt dan zet ik de computer met de knop uit en daarna weer aan. Ik krijg dan de volgende pop-up:

"U hebt de computer uitgezet vanwege een probleem. Klik op OPEN als u de programma's wilt openen die geopend waren toen u de computer uitschakelde. Als u niets doet gaat de computer over 60 sec verder met inloggen".

Als ik niets doe krijg ik inderdaad vanzelf mijn bureaublad en vreemd genoeg: IK HOEF NIET IN TE LOGGEN, (HOEWEL DE COMPUTER TOCH HELEMAAL WAS UITGEZET) en kan gewoon aan het werk.

Mijn instellingen bij energie beheer zijn zowel voor het beeldscherm als de schijf op 1 uur gezet. Daar blijf ik dus ruim onder.

Ergens moet er dus nog iets zitten waardoor het na die 30 minuten fout gaat.

Ik had gezien dat het resetten van het NVRAM/PRAM een oplossing zou kunnen zijn, maar dat helpt ook niet.

Later nog gelezen dat je heel even op de AAN/UIT knop moet drukken om hem uit de sluimerstand te krijgen.
Dit lukte een keer, maar toen ik het later (na 45 min. sluimerstand) weer eens probeerde maar toen eerst op de muis drukte (resultaat wit scherm) en toen op de AAN/UIT knop, kreeg ik het inlogscherm. Ik was toen blijkbaar wel uitgelogd.

Ik heb nu dus een systeem dat ik tot 30 minuten na het in de sluimerstand zetten er uit kan halen met de muis, maar daarna de AAN/UIT knop moet gebruiken en dat, als ik de computer helemaal uitgezet heb en hem weer opstart, geen inloggegevens meer nodig heeft. Maar als ik eerst op de muis gedrukt heb en daarna de AAN/UIT knop gebruik moet ik wél inloggen. Het lijkt mij dat hij helemaal de weg kwijt is en Windows achtige trekjes krijgt.

Is er iemand die weet hoe ik hem weer tot normaal gedrag kan krijgen?

Met dank!

Reacties

  • Ik heb ongeveer hetzelfde gehad. Problemen zijn verdwenen sinds ik de schermbeveiliging heb afgezet. Klaarblijkelijk geeft het een conflict als zowel de sluimerstand als de schermbeveiliging uitgevoerd wordt.
  • Macbook Pro met laatste Mavericks hier. Ook regelmatig vergelijkbaar probleem. Als ik de machine wil wakker maken uit slaapstand met schermbeveiliging ('Opklappen' die m'n foto's laat zien) dan kan het gebeuren dat m'n scherm bevriest maar m'n muis reageert wel. De enige methode om de mac weer tot leven te wekken is via paar seconden aan-uit-toets ingedrukt houden.
    Erg vervelend.
    Hebben anderen dit ook? En heeft iemand al een oplossing gevonden?
  • May 2014 aangepast
    Ik had hetzelfde probleem. Ergens gelezen dat een "safe boot" helpt.
    Mac uitzetten. Hardwarematig aanzetten, en als het opstartgeluid begint de SHIFT toets onmiddellijk ingedrukt houden gedurende een 20 à 30 tal seconden.
    Dan start de Mac in Safe modus op, je krijgt een balkje met de vorderingen van de start-up. Eens volledig opgestart (een aantal functies zijn niet toegankelijk bij een Safe-boot) zet je hem weer helemaal af en start normaal terug op.
    Bij mij is het probleem daarmee van de baan. Toch al meerder dagen...
  • Ik heb dit probleem ook op een MacBook PRO Retina 2015. Weet iemand de oplossing?
  • KorKor
    August 2016 aangepast
    Welk probleem heb je precies? Het originele probleem gaat over een iMac, dat is een ander probleem dan bij een MacBook. Welke versie van OS X gebruik je? Dat wil ook wel eens verschil maken.

    Ik zet mijn MacBook Air nooit in de sluimerstand. Ik klap hem gewoon dicht en als ik hem open, dan gaat ie weer aan.
  • Ik gebruik de laatste versie OSX. Ik klap ook mijn MacBook dicht en bij het openen krijg ik een zwart scherm met cursor.
  • Ik heb ook een MacBook retina. Ik doe ook altijd het scherm dicht maar nu start mijn account niet op. Heb al in reconvery en internet recovery modus de schijven gecontroleerd. Geen problemen. Il heb 3 accounts op deze mac. Als il mijn mac geforceerd uit zet met aan/ uit knop en weer aan dan krijg ik het inlogscherm. Als ik in wil loggen op mijn werkaccount krijg ik een zwart scherm met cursor die ik kan bewegen maar ik kom er niet in. Wanneer ik inlog met de andere 2 accounts lukt dat wel. Ik moet dringend bij mijn bestanden in mijn werkaccount. Wie weet raad? Opstarten in veilige modus geeft hetzelfde beeld. Vorige week had ik dit ook en opeens kwam ik weer in mijn account nadat mijn pc uren op zwart scherm had gestaan. Als ik toen mijn pc steeds afsloot met ZET UIT dan ging het goed. Er is dus iets met de slaapstand.
    Wat moet ik doen? HELP!!!
Log In of Registreer om te reageren.