Volgorde foto's op iPad na synchronisatie via iTunes alleen op datum, hoe makkelijk eigen volgorde?

August 2016 aangepast in iTunes- en App Store
Voorheen maakte ik op m'n iMac in iPhoto/Foto's albums waarin de volgorde van de foto's door mij zelf bepaald was. Bijv. bloemen bij elkaar, vogels bij elkaar, portretten bij elkaar, de volgorde was niet datum synchroon en ook niet op naam Via iTunes synchroniseerde ik m'n iPad en kreeg ik keurig dezelfde albums in Foto's te zien, met de door mij bepaalde volgorde.
Sinds update naar systeem OS X Capitan, wil dit niet meer. Ik krijg het wel voor elkaar via iTunes een map met afbeeldingen naar de iPad te synchroniseren, maar volgorde van de afbeeldingen is op datum. Dat is niet de volgorde die ik wil. Via een omweggetje (nl op de iPad binnen Foto's een nieuw album maken, vanuit de gesynchroniseerde iTunes map de afbeeldingen naar dat nieuwe album toevoegen, om daarna in het nieuwe album handmatig dmv selekteren de volgorde te veranderen) lukt me dan om een album te maken met de foto's in juiste volgorde. Dit is een heidens karwei en al helemaal onhandig als je dit op meerdere iPads moet doen.

Ik snap dat iCloud de oplossing van Apple is, maar vanwege principiële privacy redenen wil ik daar niet mee werken.

Ik heb al heel wat zitten googlen, maar vindt nergens een antwoord. Doe ik iets fout, waarom is iets wat voorheen zo goed werkte, opeens niet meer mogelijk, waarom doet Apple zoiets? En als dit niet via iTunes / Foto's lukt is er dan een andere manier om foto's die ik op de iMac heb, te organiseren in albums in de door mij gewenste volgorde en die dan naar m'n iPad te krijgen? Een andere app dus, die zowel op m'n desktop als op m'n mobile device werkt, zonder gebruik te maken van de cloud?

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    Je hebt waarschijnlijk in iTunes gekozen voor de volledige fotobibliotheek en albums op de iPad te zetten. daar vermoed ik dat het fout liep. Kies enkel voor albums.
  • Dank voor je reactie, maar ik begrijp het niet. Ik kan binnen iTunes mijn foto's synchroniseren, wat ik doe vanuit de map Afbeeldingen, zie bijgevoegd jpeg. Ik selekteer mappen. Jij hebt het over albums, dus daar ligt m'n verwarring....
    Voorheen kon ik synchroniseren met iPhoto/Foto's library, maar die was lichtgrijs vanaf Capitan en kon ik zowiezo m'n foto's niet synchroniseren. Nu kan ik die libary uberhaupt niet meer vinden...
    Ik heb hier al uitgebreid met m'n computerman over gehad (voormalig Stecom uit Barneveld, die ook het systeem heeft overgezet naar Capitan) en hij heeft de omweg via de map "afbeeldingen" aangeraden. Maar ik blijf dus zitten met de volgorde van de foto's. Volgens hem is het een truc van Apple om je over te halen gebruik te maken van iCloud.

    Als hier geen oplossing voor is, dan zou ik graag een advies willen hebben over een ander app om foto's binnen een map/album op mijn volgorde te kunnen ordenen en naar m'n iPad over te zetten, zonder dat dat eindeloos veel werk is.
  • timoshatimosha    Moderator
    August 2016 aangepast
    Volgens hem is het een truc van Apple om je over te halen gebruik te maken van iCloud.
    "Computermannen" die zulke onzin ventileren zouden beter iets anders gaan doen. Apple gebruikt geen "trucs" om gebruikers voor iets over te halen.

    Als je met iTunes foto's uit persoonlijke folders gaat synchroniseren zal iTunes die foto's nooit in de door jou gewenste volgorde zetten. iTunes gebruikt in dat geval de conventies van Finder. Dat heeft niets met "trucs" van Apple te maken.

    Jouw probleem is dat de Foto's cq. iPhoto bibliotheken op de één of andere manier verdwenen zijn. En dat heeft dan weer niets met OS X updates te maken. OS X updates verwijderen geen bibliotheken.

    Als je regelmatig Time Machine backups gemaakt heb kan je eens nakijken of die bibliotheken nog in de backup zitten.



  • dank voor je reactie, maar daar heb ik helaas niets aan. Ik zit niet te wachten op commentaar op mijn computerman, maar op een oplossing of een alternatief. Jammer dat het zo niet lukt. Gezien het feit dat er werkelijk geen andere reactie op komt, versterkt m'n idee dat ik iets fout doe en dat het probleem niet bij anderen voorkomt. En dat vind ik dan weer lastig te geloven. Maar laten we deze discussie hier maar stoppen, aangezien ik hier niet wijzer wordt. Jammer wel, had op z'n minst een alternatieve app gehoord om foto's van Imac naar Ipad over te zetten in een door mij gewenste volgorde.

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.