Back Up beschermen tegen virussen

Hoi. Ik maak middels Time Machine steeds een back up van mijn iMac. Nu weet ik dat de kans op infecties betrekkelijk klein is maar wil toch de kans op zo klein mogelijk maken. Daarom maak ik gebruik van de Firewall in mijn iMac en Avast virus software. Stel dat er nu toch een infectie plaatsvind dan in mijn iMac, infecteer ik ook meteen mijn back up (externe harde schijf red?) Mijn vraag is dus hoe voorkom je dat je back up ook ge-infecteerd raakt?

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    Goede vraag, ik ga zo duidelijk mogelijk zijn. Een back-up gebeurd, net zoals bij jou op een externe harde schijf, en alles wat op je computer komt komt ook op de harde schijf. Virussen worden dus ook gebackuped.

    Wat kan je doen ter preventie:
    - Schakkel Java/Flash/Adobe PDF viewer uit in Safari.
    - Zorg dat je geen bestanden die worden gedownload automatisch opent.
    - Installeer enkel programma's die jij vertrouwd of uit de app store komen.
    - installeer een anti-virus programma zoals bv dr. Safety in de app store (veel programma's gaan ook aangesloten harde schijven controleren).

    Dus 100% beveiligen zal je nooit kunnen doen, maar door goed op te letten kan je al heel veel ellende voorkomen.

  • KorKor
    August 2016 aangepast
    Het is ook belangrijk om je te realiseren dat één backup eigenlijk niet genoeg is. Als er een technisch probleem is met je backupschijf, dan ben je je backup kwijt. Gelukkig hebben we voor OS X nog geen ransomware gezien,, maar onder Windows is het een ware plaag. Maar de kans is aanwezig dat deze vorm van malware ook voor OS X wordt gemaakt. Ransomware is een vorm van malware dat je bestanden gevangen houdt door ze te encrypten. Als je Time Machine schijf op het moment van besmetting met ransomware aangesloten is, dan wordt je backup ook versleuteld. Daarom is het handig om van tijd tot tijd ook een backup naar een andere schijf te maken en die schijf op een veilige plaats te bewaren. Verder backup ik mijn belangrijkste bestanden ook in de cloud (Dropbox, iCloud of Onedrive).
  • Dank je Quinten en Kor voor jullie reactie. @Quinten waar kan ik die instellingen vinden. Zelf zie ik ze zo snel niet.
    @Kor. Ja hoe ver wil je gaan? Ja en die ransomware daar heb ik op het werk al mee te maken gehad. Pfff.
  • QuintenQuinten    Moderator
    De instellingen waar ik het over had vind je terug in Safari ▸ Voorkeuren ▸ Beveiliging en ook Extensies
  • @John. Mijn foto's vind ik belangrijk genoeg. Er zitten foto's van bruiloften, verjaardagen, feesten, vakanties en dergelijke bij. Ook van mensen die er helaas niet meer zijn, dus reken maar dat ik die foto's goed backup.
Log In of Registreer om te reageren.