AirPort Time Capsule "gedraagt" zich als een PC

August 2016 aangepast in Airport en netwerken
Hallo allemaal.

Ik heb een raar probleem. Sinds gisteren "gedraagt" mijn AirPort Time Capsule 802.11ac zich als een PC... Het info-venster geeft dat aan, zie bijlage. Verbinding maken met de ATC via het ikoon in de linker Finder-kolom lukt niet: er staat wel een ikoon, maar erop kikken geeft "Geen verbinding".

De AirPort Utility "ziet" de AirPort niet meer en geeft een foutmelding (screenshot 2). Met de app DCommander krijg ik de schijf van de AirPort wel gemount en is-ie normaal bruikbaar en leesbaar. Iemand enig idee hoe ik die rare "PC-status" weer teniet kan doen zodat de oude en juiste werking weer kan worden hersteld?

De WiFi werkt overigens normaal.

Alvast dank voor info.

Met vriendelijke groet,
Peter Bloemendaal.


Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    De ATC "gedraagt" zich niet als een PC maar als een SMB server of share. Herstart de ATC eens.
  • @timosha Dat heb ik uiteraard geprobeerd, geen resultaat. probleem blijft na herstart, helaas.
  • @timosha Nog een screenshotje, van Systeeminfo. Type: smbsf. Zegt dit iets?
  • timoshatimosha    Moderator
    August 2016 aangepast
    Zoals ik in mijn vorig bericht al schreef: smbfs is SMB File System. Dus, een SMB Server of Share. En afpfs is Apple Filing Protocol File System.
  • timoshatimosha    Moderator
    Ik lees net op een Apple Developer Forum dat dit probleem kan veroorzaakt worden door macOS 10.12 Sierra Beta 5 en 6. Gebruik jij macOS 10.12 Beta?
  • @Tomisha: ik draai 10.11.6. Ik ben niet zo deskundig op dit terrein: is afpfs het filesystem dat normaal grsproken op de ATC hoort te draaien? Kan ik de HD in de ATC formatteren en welk format moet ik dan aangeven? Sorry voor alle vragen, ik heb van dit Appleveld geen bit verstand :-).
  • timoshatimosha    Moderator
    De HD in een Time Capsule wordt geformatteerd met de AirPort Utility. Het gebruikte formaat is HFS+. Je kan zelf geen formaat kiezen.

  • AirPort Utility ziet de AirPort wel maar geeft foutmelding dat de AirPort niet meer in het netwerk aanwezig is. Met een optie "Vergeet"...
  • @Kor Tnx, gaan we proberen.
  • @tomisha and @Kor

    Dank voor jullie hulp. Ik heb het probleem uiteindelijk kunnen oplossen door te kiezen voor het menu Archief -> Configureer ander basisstation in AirPort Utility. Up en running weer met de oude correcte settings.

    Met groet,
    Peter.
  • timoshatimosha    Moderator
    Tof dat het weer werkt.

    //slotje

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.