"Alleen lezen" rechten op gedeelde documenten?

August 2016 aangepast in Algemeen
Even een vraagje mbt een probleem die bij ons zeer vaak voorkomt.
Wij hebben al onze documenten op een server staan, niks wordt bewaard op eigen computer.
zo kan iedere collega aan alle documenten om ze te bewerken of aan te passen.
Wat wij zeer vaak voorhebben is het volgende. Ik werk aan document A, sla het op en sluit het document af.
De volgende dag wil mijn collega aan dit document verder gaan werken, maar krijgt de melding het bestand is beveiligd tot alleen lezen wenst u een kopij te openen onder een nieuwe naam
OF het bestand wordt gebruikt door.. wilt u het onder een nieuwe naam openen, terwijl het document wel overal gesloten is.
iemand die weet wat hiervan de oorzaak is en hoe we dit kunnen oplossen

mvg
Pascal

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    August 2016 aangepast
    Dan moet je de gedeelde directory (en de documenten) "lees + schrijf" rechten geven voor de groep "everyone". Zie in bijlage een voor beeld van een gedeelde HD op een Apple Xserve:
  • Beste

    Dat staat inderdaad zo ingesteld, maar ik blijf problemen krijgen. ook als ik via mijn computer een map wil verwijderen krijg ik melding dat ik geen rechten heb
    zou het probleem kunnen dat er verschillende OS op mac en server staat?
    of kan ik nog ergens anders rechten gaan instellen
    Pascal
  • timoshatimosha    Moderator
    August 2016 aangepast
    zou het probleem kunnen dat er verschillende OS op mac en server staat?
    Nee, dat kan niet. In mijn voorbeeld draait de Xserve op OS X Server 10.7.5 Lion en de client op macOS 10.12 Sierra (Beta 5).
  • Wat me wel opvalt is het volgende.
    Ik maak in om het even welk programma een nieuw document aan en sla dit op.
    Als ik dan na het sluiten van dit document klik ik op toon info. en dan stel ik vast dat ik het document kan lezen en schrijven maar dat bij everyone altijd staat alleen lezen.
    Kan er niet ergens automatisch ingesteld worden dat alle aangemaakte documenten, waar dan ook aangemaakt door iedereen kunnen schrijven en lezen worden.

    mvg
    Pascal
  • timoshatimosha    Moderator
    Je moet dan voor de betreffende directory aangeven dat alle onderliggende bestanden ook Read-Write rechten hebben (voor de grope everyone).
  • Ik heb op de server een map staan met de naam dossiers
    hierin staan mappen met al onze klanten
    ik ga naar de map dossiers, toon info
    open het slotje met wachtwoord en zorg dat overal lezen en schrijven staat
    klik dan op het tandwieltje pas toe op alle ingesloten onderdelen
    sluit het slotje
    Ik ga naar mijn computer, maak een nieuw bestand aan en bewaar dit in de map van een klant die zich bevindt in de map dossiers op de server
    Ga ik dan naar dat bestand in de map van de klant onder de hoofdmap dossier en klik op toon info van dat document zie ik staan
    admin lezen en schrijven
    staff alleen lezen
    everyone alleen lezen
    Dus werkt dit volgens mij niet correct, of doe ik iets verkeerd
    Het kan toch niet de bedoeling zijn als je een document aanmaakt dat je van ieder document dan naar toon info moet gaan en overal alleen lezen gaat veranderen in lezen en schrijven

    mvg
    Pascal
  • timoshatimosha    Moderator
    August 2016 aangepast
    Het kan toch niet de bedoeling zijn als je een document aanmaakt dat je van ieder document dan naar toon info moet gaan en overal alleen lezen gaat veranderen in lezen en schrijven
    Eigenlijk is het de bedoeling dat een OS X Server geconfigureerd wordt met de Server app. Met de Server app worden oa. gebruikersaccounts aangemaakt en de toegangsrechten tot de directory Shared Items toegekend.
  • is dat makkelijk zelf te configureren?

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.