Mijn iMac 2011 wil niet meer afsluiten

June 2016 aangepast in OS X 10.11 of eerder
Op sluimeren zetten gaat prima, maar herstarten en afsluiten wil mijn Imac sinds een week opeens niet meer.
Ik heb al een keer in veilige modus opgestart en afgesloten (wat wel ging, maar daarna ging het ook fout in gewone modus)

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    Geeft je computer een foutmelding dat het niet kan afsluiten door een programma die nog bijft draaien op de achtergrond?
  • Hai Quinten,

    Nee, hij blijft gewoon hangen. De bovenste balk verdwijnt, de dock en de achtergrond blijft na ok geklikt op het afsluitbevestingsdialoogscherm. Daarna gebeurt er niets meer.
  • Patrick,

    Click eens op het Finder icoon in het dock en houd dit ingedrukt tot er een menu open klapt, doe dit niet gelijk na het opstarten dan zie je nog niets bijzonders maar als je eerst andere programma's hebt gebruikt en weer afgesloten. Hoogst waarschijnlijk krijg je dan te zien "Finder reageert niet meer". Je kan Finder ook niet meer geforceerd starten. Bij mij waren ook andere programma's volgens het Dock afgesloten, er was geen zwarte stip meer onder te zien maar via  "Forceer stop" bleken er toch nog programma's open te staan. Als dit zo is heb je hetzelfde probleem als ik gehad heb met dezelfde symptomen. Dan is er maar één oplossing en dat is OSX opnieuw installeren. Ik heb wel de gehele schijf eerst gewist anders hielp het niet. Het is al weer 7 maanden geleden dat ik het gedaan heb via schijfhulpprogramma dacht ik ( die doet dan alles voor je) maar het heeft het probleem wel opgelost. Later heb ik alle documenten en foto's enz uit een backup vanaf een externe schijf weer terug gezet. Heb de Apple Support hiervoor vele malen gebeld zonder dat er een oplossing kwam tot ik uiteindelijk naar wat hogere techneuten doorgezet werd en die hebben mij geholpen dit zo op te lossen, dit gaat via de telefoon allemaal snel dus ik kan achteraf niet precies zeggen wat ik allemaal aan geclickt hebt. Volgens mij ging het via Schijfhulpprogramma > Wissen. Daar krijg je dan een keus tussen "opnieuw installeren" of "eerst schijf wissen en opnieuw installeren". Anders even op de Support van Apple kijken daar kan je het ook terug vinden onder OSX opnieuw installeren.
  • Ik ga het proberen. Dank je Ajee
  • Ik heb het gedaan, maar bij mij niet dezelfde reactie. Ook bij forceer stop is het leeg.
  • Inmiddels heb ik het zelf gevonden. Ik ben vandaag gaan zoeken.

    Het probleem was een proces dat ik vond in de activiteitenweergave van een programma dat ik gewist had. Via clean my mac ben ik gaan zoeken of er bestanden waren overgebleven van dat programma en dat was inderdaad zo. Die heb ik gewist en nu werkt alles weer zoals het moet. Extra voordeel: Mijn schijf ratelt niet meer.
  • QuintenQuinten    Moderator
    Super om te horen, bij deze is de discussie gesloten.

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.