SSD 250GB geeft aan nog maar 12GB beschikbaar maar Macbook is net naar fabriek instellingen gegaan

February 2023 aangepast in Algemeen
Hallo allemaal, ben nieuw hier, eerste keer dat ik het in gebruik neem.Hoop dat er iemand is die mij kan helpen.Ik heb een MacBook Pro uit 2018 15 inch van mij dochter gekregen. Heb deze ook netjes naar fabriek instellingen gezet met Catalina . het probleem is dat er geen ruimte vrijkomt op de ssd.Er zit verder niets op de mac alleen Catalina en ik heb maar 12gb vrij, kan dus niet upgraden. Mijn dochter heeft deze mac gebruikt voor het editen van films met Adobe. Zij heeft inmiddels ook weer een hele nieuwe gekocht omdat het probleem bij haar begon dat ze geen opslag meer had.
Heb een keer met apple gebeld en hun zeggen dat het probleem dieper ligt. Dus ik ben geen computer expert daarom hier mijn vraag.
MacBook Pro ( 15-inch,2018), 2,2 GHZ 6 core Intel Core i7, Turbo Boost tot 4,1 GHz, met 9MB gedeelte L3-cache, 32GB geheugen

Alvast bedankt hoop dat er iemand is die mij kan helpen

Reacties

  • Dat wordt opruimen !!!! Grote lenteschoonmaak.

    Indien uw dochter de Mac gewoon gebruikt heeft dan:
    Hard disk openklikken, dan gebruikersmap openklikken, normaal vindt je hier mappen met bestanden erin.

    Mappen met muziek, met fimpjes enz. enz. En dan beslissen houden of weggooien. Zij heeft hier misschien tientallen versies van hetzelfde filmpje staan.....sommige programma's maken die automatisch terwijl je iets ontwerpt.
    Kijk eens hoe groot de map van uw dochter is...wil jij daar niets van, dan kun je heel die map gewoon weggooien en maak voor uzelf een nieuwe map als gebruiker...
  • bedankt voor jou reactie, in de user map zit niets in
  • het moet toch nog dieper zitten denk ik
  • Wat bedoel je met "naar fabriek instellingen gezet met Catalina"? Heb je een schone installatie van Catalina gedaan?
  • Ja dat heb ik gedaan, en ik heb gisteren nog gelezen dat het aan de AFPS ligt die moet ik verwijderen
  • KorKor
    February 2023 aangepast
    Dat lijkt me stug, APFS is de bestandsstructuur die Apple tegenwoordig gebruikt voor zowel iOS als macOS.
    Of bedoel je soms dit, APFS-momentopnamen:
    https://support.apple.com/nl-nl/guide/disk-utility/dskuf82354dc/mac

    Er zijn ook programma's waarmee je kunt bekijken wat veel ruimte in neemt op je disk.
    Bijv. OmniDiskSweeper
    https://omnidisksweeper.softonic.nl/mac

    Of GrandPerspective:
    http://grandperspectiv.sourceforge.net/

    Voer eerst de scan uit en kijk daarna waar de grootste blokken staan. Ga er met je muis op staan en kijk om welk bestand(en) het gaat.
    Pas wel op met het lukraak weggooien van files die onbelangrijk lijken, als het systeembestanden zijn, dan heb je een probleem.
  • Heb gisteren al de Apfs schijf verwijdert omdat ik het gelezen heb nu wil ik deze weer activeren maar er word naar een paswoord gevraagd
  • Ik moet nu naar Amsterdam en kan pas vrijdag weer aan de slag met de Mac, hoop dat ik dan meer weet
    Ik reageer dan weer vanaf vrijdag
    Alvast super bedankt voor de reacties
  • probleem opgelost, bedankt
  • veilige modus opgestart een nog een keer de schijf gewist en dan was er 231GB weer beschikbaar
Log In of Registreer om te reageren.