Mac Studio opslag-dilemma: Thunderbolt PCIe behuizing vs traditionele NAS?

Hoi allemaal,
Ik hoop dat ik mijn vraag in het juiste subforum stel. Ik ben al een tijdje een trouwe lezer van de Genius-sectie, vooral de tips rondom macOS-optimalisatie hebben me al vaak gered. Nu zit ik echter met een hardware-puzzel waar ik graag jullie mening over wil horen.
Sinds vorig jaar ben ik overgestapt naar een Mac Studio voor mijn videoproducties en groeiende foto-archief. De machine zelf is een droom, maar de opslagsituatie is langzamerhand een nachtmerrie geworden. Ik heb in de loop der jaren een enorme verzameling opgebouwd van losse externe SSD's en HDD's die via diverse hubs aan elkaar hangen. Het resultaat is een enorme "kabel-spaghetti" op mijn bureau en, erger nog, onbetrouwbare verbindingen. Gisteren viel een schijf random uit tijdens een grote kopieeractie, en dat was voor mij de druppel.
Ik ben nu aan het kijken naar een serieuzere, schaalbare oplossing. In plaats van een standaard NAS (die ik vaak traag vind via het netwerk voor video editing), overweeg ik een Thunderbolt PCIe-behuizing. Het plan is om daarin een Expansion Module Storage Controller te plaatsen om zo meerdere drives direct aan te sturen in een JBOD of RAID opstelling. Het idee van "enterprise-grade" connectiviteit spreekt me aan, maar ik ben huiverig voor de compatibiliteit met Apple Silicon.
Ik lees tegenstrijdige berichten over drivers. Werken dit soort controllers 'plug-and-play' op macOS Sonoma, of haal ik me hiermee een hoop technisch gedoe op de hals? Ik zoek eigenlijk de stabiliteit van een Mac, maar met de uitbreidbaarheid van een server.
Heeft iemand hier ervaring met het bouwen van eigen storage-oplossingen via Thunderbolt? Ik ben heel benieuwd of het de investering en tijd waard is vergeleken met een kant-en-klare oplossing.
Alvast bedankt!

Reacties

• Ik werk al geruime tijd met een NAS van Asus (type AS5404; zie https://www.asustor.com/en/product?p_id=82). De bediening is zeer eenvoudig, werkt voortreffelijk met al mijn Apple apparaten. Bovendien zeer goede prijs-/kwaliteitverhouding. De NAS heeft vier slots voor harddisks en/of SSD. Dan kun je de huidige hd's prima gebruiken. Succes.
Log In of Registreer om te reageren.