Wetenschappelijke getalnotatie op iPad in Notities gaat fout

Op school heb ik geleerd dat de lichtsnelheid ca. 300.000 km/sec is. Oftewel 3.10E5 (de E staat Exponent, met de . voor *) in de wetenschappelijke notatie, zo geleerd op de universiteit. Maar op mijn iPad-Notities bijv. wordt 3x10E5=3.000.000, een nul teveel. 3*10^5 wordt wel correct 300.000, =3*10⁵
Een bug lijkt mij in de wetenschappelijke getalnotatie op de iPad.

Ook andere websites maken die fout, calculator.name bijv. stelt: “The scientific notation 10e+5 is same as 10 x 10^5 or 10 x 105. Thus, to get the answer to 10e+5 as a decimal, we multiply 10 by 10 to the power of 5
= 10e+5
= 10 × 10^5
= 1000000”
No, 10e+5 is not 10 with 5 additional zeros or 1 with 6 zeroes, but 10exp5 is 10 with 4 zeros, and 1 with 5 zeroes in total.

And last but not least: superscript and subscript in plain text is not fully supported.
In numbers it goes well, 10^5=100.000 . But with letters in formulas it gives rubbish k^5=1 °C⁵, kletskoek in Dutch. Toon Vendrik, Bussum NL

Reacties

• My final problem, that k^3 did not yield k³ is because of the addition of the = character and some space in between, so k ^11=1 °C¹¹, still rubbish.
  • Met mijn Zwitsers zakmes kan ik schroeven losdraaien, maar als er schroeven zijn die flink vastzitten, dan pak ik toch liever mijn schroefboormachine. Maw. je doet ingewikkelde berekeningen met een app die daarvoor niet gemaakt is. Ja, je kunt ermee rekenen, maar tot op zekere hoogte. Ik denk dat je beter een ander programma kunt gebruiken, bijvoorbeeld PCalc. Je kunt natuurlijk ook deze problemen bij Apple melden, bijvoorbeeld hier:
    https://www.apple.com/feedback/
  • Beste Cor, nee, als een app iets kan, zoals Notities die berekeningen kan uitvoeren, moet die dat goed doen, of niet.
Log In of Registreer om te reageren.