MacBookAir midden 2011 - macOS High Sierra

heb m'n MacBookAir eerst via clain install, willen klaar maken vr eventueel verkoop , maar geeft dan "er kan geen verbinding met de herstelserver tot stand worden gebracht.
Heb dan de MacBookAir uitgezet en dan zoals jullie hier aanbevelen terug opgestart met option⌥ + command⌘ + R en via Internet Recovery , laten draaien, heeft toch even denkelijk iets opgehaald +- 3 min. dan terug verder zoals bij een normale clean install. maar krijg dan weer "er kan geen verbinding met de herstelserver tot stand worden gebracht.
Hoe los ik dit op ?

Reacties

• @Kor krijg dan de melding op m'n iMac (Sequoia) niet compatibel met dit apparaat !!!
    wil ook nu geen problemen op mijn iMac !!!
  • Ik heb de tekst aangepast.
  • @Kor ok, bekijk het eens.
    waarom nu dit via Apple niet meer lukt vindt ik wel zeer onaangenaam
  • @Kor goh nú de schijf gewist via hulpprogramma maar krijg nu geen schijf meer om te selecteren 🙄. Om macOS te installeren
  • 12 October aangepast
    @Kor dit krijg ik nu. Krijg geen schijf om te selecteren.
    Geraak hierbij ooit uit ?
  • KorKor
    12 October aangepast
    Je moet nu eerst weer een nieuwe APFS volume aanmaken.

Voordat je macOS op je schijf kunt installeren, zul je de schijf moeten formatteren zodat het installatieprogramma de schijf kan lezen.
    1. Open 'Schijfhulpprogramma's' uit het herstelmenu, selecteer de juiste schijf en klik op de 'Wis'-knop aan de bovenkant van het venster.
    2. Geef je schijf een naam en zorg dat het in de juiste format staat nl. APFS voor High Sierra en later, wil je Sierra of eerder installeren, kies dan Mac OS Extended (Journaled). Als er een "Scheme"-optie is, zet je deze op GUID Partition Map.
    3. Als je je schijf niet in het menu van de schijfhulpprogramma's ziet staan, klik je op "Toon alle apparaten".
    4. Als de nieuwe schijf eenmaal geformatteerd is, druk je op Command + Q om de schijfhulpprogramma's te vertalen en terug te gaan naar het herstelmenu.
  • @Kor het is toch de HD schijf die ik moet selecteren, niet de OS X base system.
    zie bijlage 1
    Als ik dan op Command + q klik krijg ik de vraag zie afbeelding 2 , kies ik dan kies opstartschijf ?
    Sorry vr al deze misschien vr jou stomme vragen
  • KorKor
    13 October aangepast
    Ik kan niet precies volgen wat je doet. Probeer je de originele versie te installeren, OS X Lion? Ik zie tenminste in je bericht van 12 oktober een plaatje van OS X Lion. Die kun je nu niet installeren, omdat de Macintosh HD geformatteerd is met het APFS bestandssysteem, dat snapt Lion niet. Als je Lion wil installeren, dan zul je die Macintosh HD eerst moeten formatteren als Mac OS Extended (Journaled).

Of heb je een USB-stick met een nieuwere versie van macOS? Zo ja, dan zul je die stick als opstartschijf moeten kiezen.
  • @Kor sorry, kan er inkomen, zo op afstand is niet altijd even praktisch, nee ik wil dat niet, maar ik kreeg dit voorgesteld gisteren als ik met alt-cmd + r starte wat niet ok is achteraf gezien, ik probeerde die MacBookAir maar aan de praat krijgen. Ik wil de High siërra installeren, dat stond er op, want kan géén Extended (journaled) selecteren.
    Dus mijn vraag van daar juist , hoe ga ik verder ?
  • KorKor
    13 October aangepast
    Wat gebeurd er bij het tweede scherm als je op annuleer drukt en dan kiest voor 'Installeer een nieuw exemplaar'.

Als dat niet werkt, heb je opstarten met Command + R geprobeerd? Zo te zien is de herstelpartitie nog aanwezig en kan van daaruit een herinstallatie plaatsvinden ipv. vanaf het Internet.
  • @Kor dan krijg ik macOS High Sierra druk dan op ga door en krijg dan zie foto " er kan geen verbinding met de herstelserver tot stand worden gemaakt . Heb dit al diverse keren geprobeerd van daar dat ik bij jullie ten raden kwam.
  • O ja, natuurlijk. Heb je opstarten met Command + R geprobeerd?
  • @Kor met opstarten met Command +r krijg ik dit
  • KorKor
    13 October aangepast
    ??? Snap ik niet, volgens:
    https://support.apple.com/nl-nl/102603#:~:text=Toetscombinaties voor een Intel-Mac

Command (⌘)-R is opstarten met het ingebouwde macOS-herstelsysteem.

Shift-Option-Command-R om op te starten met macOS-herstel via het internet
    Dat laatste gebreurt daar zo te zien.
  • oh ja natuurlijk waarom ? 't is toch die HD schijf hé

Na command + r krijg ik dit die macOS opnieuw maar dan de Lion die ik niet kan installeren

• KorKor
    13 October aangepast
    Kan wel, maar dan zul je die Macintosh HD eerst moeten formatteren als Mac OS Extended (Journaled), dan kun je Lion installeren en vervolgens proberen die te updaten.
  • maar als ik dan naar schijfhulpprogramma ga dan krijg ik dit wat moet ik dan selecteren ?

• KorKor
    13 October aangepast
    De bovenste, 121.33 GB Apple SSD. Hopelijk installeert die dan Lion. Volgende stap is proberen High Sierra te installeren, maar ik kan niet garanderen dat dat lukt.
  • ok, maar dan krijg ik deze keuzes zie foto
  • 13 October aangepast
    @Kor dus deze dan geselecteerd en Uitegebbreid journaled .
    dan kon ik verder ga door installatie Mac OS X 10.7 LIOn te configureren , geklikt op ga door, krijg zoals gewoonlijk dat je akkoord moet gaan dus klik akkoord, kan de schijf aanduiden om te installeren , dus ga door. krijg dan wel dit enorme tijdspanne , en achteraf zie foto 2 , mislukt

• Het kan best wezen dat Apple die oude macOS versies niet meer beschikbaar stelt om op deze manier te installeren. Het enig wat nog kan is een bootbare USB stick maken en op die manier installeren.

Zoals hier vermeld:
    https://www.macfreak.nl/tips-van-macfreak/downloaden-alle-mac-os-versies-en-firmwares-inclusief-maken-van-bootable-disk/
  • @Kor , ok, dacht ook al die richting, bekijk het eens. anders stop ik ermee, denk niet dat ik zo'n MacBookAir midden 2011 nog kan verkopen.
  • @Kor , alvast bedankt vr je hulp en tijd, fijne avond
  • Oké, graag gedaan. Succes.
Log In of Registreer om te reageren.