Time Machine en El Capitan?

November 2015 aangepast in OS X 10.11 of eerder
Kan iemand mij a.u.b. vertellen hoe het komt dan ik een reserve copy niet meer kan terugzetten van uit Time Machine (en hoe te verhelpen)?
Tot El Capitan werkte dit perfect, nu blijkbaar niet meer...
Time Machine is vanuit Systeemvoordeuren ingesteld, staat dus altijd aan, maakt netjes ieder uur een backup, verwijderd indien nodig de oudste versies, en duid dat ook zo aan. Op de schijf kan ik duidelijk al deze mappen zien met de vermelding van datum en uur.
Maar als ik vanuit de menubalk (TM icoon) op 'Activeer Time Machine' klick, dan komt heel eventjes het finder venster naar voor, verdwijnen de mappen op het bureaublad, zie ik in een flits de datum tabs links op het scherm, en even vlug is alles weer verdwenen (te snel voor een screen shot!), komt het bureaublad terug en opent het laatste actieve venster zich ongevraagd.
De externe TM schijf is een LaCie Quadra d2 HDD 1TB (Mac OS Uitgebreid (journaled) structuur) aangesloten via Fire Wire 800 op een Mac Pro 5,1 mid 2010 2x6 core.

Alvast bedankt.

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    Om te beginnen zou je eens in de OS X Console kunnen nakijken waarom Time Machine crasht.

    Ik kan je verzekeren dat Time Machine in El Capitan perfect werkt met een externe FW800 HDD. Hier is dat dan een FW800 RAID.
  • Bedankt Timosha voor de zeer snelle reactie!

    Jammer genoeg gaat mijn kennis niet ver genoeg om een rapport in Console volledig te begrijpen.
    Dat Time Machine op deze schijf werkt ondervind ik al lang (sedert Lion), nu plotseling niet meer...
  • timoshatimosha    Moderator
    Dat Time Machine op deze schijf werkt ondervind ik al lang (sedert Lion), nu plotseling niet meer...
    Als je ooit software/firmware van LaCie geïnstalleerd hebt dan zou dat de reden van het probleem kunnen zijn. Niet digitaal ondertekende firmware of kernel extensies (kext) veroorzaken problemen in El Capitan (System Integrity Protection). Of andere software/kext die een invloed uitoefenen op TM of de FireWire bus.

    Hoe dan ook:
    1) Start de OS X Console;
    2) Start dan onmiddellijk Time Machine;
    3) Kijk na de crash na welke foutboodschappen er verschijnen in de Console;
  • November 2015 aangepast
    Nog eens bedankt, timocha.

    Ik heb jou raad opgevolgd, maar het rapport in Console is 16pagina's lang...
    Hieronder zie je een uittreksel:

    Date/Time: 2015-11-22 11:11:40.920 +0100
    OS Version: Mac OS X 10.11.1 (15B42)
    Report Version: 11
    Anonymous UUID: 2D069F9D-7382-8073-D34B-4A2B1C360617

    Sleep/Wake UUID: 30876BC6-2919-46C5-9666-D41CF14C0A8F

    Time Awake Since Boot: 4400 seconds
    Time Since Wake: 2300 seconds

    System Integrity Protection: enabled

    Crashed Thread: 0 Dispatch queue: com.apple.main-thread

    Exception Type: EXC_CRASH (SIGABRT)
    Exception Codes: 0x0000000000000000, 0x0000000000000000
    Exception Note: EXC_CORPSE_NOTIFY

    Application Specific Information:
    *** Terminating app due to uncaught exception 'NSRangeException', reason: '*** -[__NSArrayM objectAtIndex:]: index 0 beyond bounds for empty array'
    terminating with uncaught exception of type NSException
    abort() called
  • timoshatimosha    Moderator
    Crashed Thread: 0 Dispatch queue: com.apple.main-thread
    Kijk eens naar Thread 0 in het crash report.
  • com.apple.main-thread vind ik niet, in de library?
  • Dag Timosha,
    Het probleem met Time Machine is opgelost: https://discussions.apple.com/message/29374918#29374918
  • timoshatimosha    Moderator
    Tof dat het opgelost is en bedankt voor de feedback. ;-)

    //slotje

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.